Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!

Det er ikke mange 9-åringer som kan kalle seg manusforfattere, men det kan ni år gamle Emil Strønen fra Søre Øyane barneskule og SFO.
Han vant nemlig den nasjonale Fortsett historien konkurransen i forbindelse med Tid for lesing SFO sitt vintertema. Både lettelsen og gleden var stor da tredjeklassingen fikk vite om seieren, spesielt med tanke på at det hadde kommet inn bidrag fra skolefritidsordninger over hele landet.
- Jeg ble så glad at det kom et sug i magen[...]Mamma og pappa ble veldig stolte, sier Emil.
Hvordan 9-åringen klarte å skrive en så «gøy, tydelig og kreativ historie» som fikk juryen på Nasjonalt lesesenter til å bli både overrasket og lattermild er ikke godt å si, men kanskje det hjelper å komme fra Bjørnafjorden når man skal skrive historier om bjørner?
- Historien bare kom til meg med en gang. Jeg er også veldig interessert og glad i fotball (ref. historiens innhold), fortsetter Emil.
Og som seg hør og bør med nye filmer ble det selvsagt Norgespremiere av Emils film på Søre Øyane SFO. Miljøveileder Marte Tysnes sørget for både popcorn og champagnebrus og spente medelever samlet seg rundt lerretet for å få med seg mesterverket.

- Vi begynte med å se filmen til oppgaven og så fikk Emil lese sin fortelling før vi så filmen. Alt i alt en kjempe vellykket premiere, og utrolig stolte foreldre som ikke får rost gutten sin nok, sier Tysnes.
Forfatteren selv sier seg også veldig fornøyd med både film og premiere. Om det blir mest fotball eller skriving i tiden framover gjenstår å se, men at det er fint å ha kjekke innendørsaktiviteter på Vestlandet er vel ingen stor hemmelighet.
- Jeg kommer kanskje til å skrive litt på SFO når vi jobber med Tid for lesing om fredagene. Det er veldig gøy å skrive historier, sier Emil.
Ifølge Tysnes er ikke Emil alene om å være glad i å lage historier. Barna ved Søre Øyane barneskule er en kreativ og ivrig gjeng som både har hatt figurer fra monstertemaet (i Tid for lesing SFO) utstilt på SFO-basen og dekorert hele skoleplassen med runeskrift i forbindelse med «Fortid og fremtid» temaet. Også de eldre elevene på skolen har fått med seg (og kanskje blitt litt misunnelige av) aktivitetene og arbeidet som har blitt gjort på SFO.
Hva gøy skal vi gjøre i dag?
- Jeg har kjørt Tid for lesing-øktene om fredagene og elevene gleder seg hver gang. Jeg blir møtt i døren av elever som spør «Hva gøy skal vi gjøre i dag?». Det synes jeg er utrolig givende og motiverende, sier Tysnes.
Spesielt kjekt syns hun at det er at det er elevene selv som har lyst til å jobbe med lesing og skriving.
- Jeg har hele tiden sagt at det er frivillig for elevene å delta på aktivitetene, siden dette er utenom undervisningstid. Derfor er det veldig gøy at så mange ønsker å være med, fortsetter Tysnes.
Så da gjenstår det å se om det er noen av Emils kreative klassekamerater som har den beste «oppfinnerhistorien» på lur eller om det kanskje blir noen fra din SFO?
Se Emils video og bilder fra premieren:


Popcornet står klart

Hva er vel filmpremiere uten litt bobler i glasset?

Barna ser videoen til skriveoppgaven

Hvordan fortsetter historien?

Emil leser historien sin høyt for medelever
