Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å dele erfaringer og kunnskap om muntlighet og undervisning både på tvers av landegrenser og sektorer.
Nettverket består av nordiske forskere, skoleledere og lærere ifra hele opplæringsløpet, i tillegg til lærerutdannere.
MuMo ble etablert høsten 2022 med støtte fra Nordplus for to år. Nå har vi fått ytterligere støtte, som gjør at arbeidet kan fortsette frem til 2026.
Nettverksarbeidet motiveres av følgende:
«Undervisning i og med mundtlighed er et underbelyst fagområde i modersmålsfaget.
Undervisere i modersmålsfagene i de nordiske lande er i større eller mindre grad opmærksomme på mundtlighedens betydning for elevernes mulighed for læring, men de har i utilstrækkelig grad viden om og kompetencer til at undervise i og med mundtlighed.
Mundtlighed er en central del af al undervisning og er vigtigt for udvikling af læring og erkendelse. Dette kommer bl.a. til udtryk i de undersøgende og kritiske gruppe- og klassesamtaler. Det kommer ligeledes til udtryk i en bredere forståelse af undervisning ”i” og ”med” mundtlighed og i arbejdet med den mundtlige udprøvning” (søknad, Nordplus, 2024).
Mer informasjon:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Forskerinstitusjoner i MuMo
Forskergruppa i MuMo består av forskere fra norske, svenske og danske utdanningsinstitusjoner.
De norske institusjonene som er med i nettverket er:
- Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
- NTNU
- Høgskulen på Vestlandet
- Høgskulen i Volda
- Universitetet i Oslo
Forskning ved Nasjonalt lesesenter:
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Konferanse: Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?
Norske tiåringer leser dårligere enn før, viser den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021. Hvordan kan vi forstå n...
StøDig: God bruk av læringsteknologi i barneskolen
Hvordan kan læringsteknologi brukes på en god måte i lese-, skrive- og språkopplæringen på 1. til 4. trinn? Det skal for...
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Fremmer elevenes engasjement for skriving gjennom internasjonalt samarbeid
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan ...
Human Reading Assessment: Hvordan kan KI brukes i leseprøver - og hva har det å si for elevene?
I "Human Reading Assessment" skal forskere ved Lesesenteret undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøve...
Vil gi barn god undervisning i skapende skriving
Norsklærere i barneskolen skal undervise barn i skapende og kreativ skriving, men mange savner kunnskap om hvordan. I ...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Lærere skal få mer kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og lesing
Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt.
Teaching to Be
Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...
Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker
Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...
Skriveteknologi for elever med dysleksi
Forskernettverket Text Performers har utviklet læringsmetoder og bidratt med mer kompetanse på hvordan skriveteknologi k...
DigUp: Ein digital undervisningsplanleggar for lærarar
DigUp er ein digital undervisningsplanleggar som er utvikla for å støtte lærarar i arbeidet med å laga gode planar for e...
Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet
Forskningsprosjektet Engasjer skal gi lærere mer kunnskap om lesevansker på mellomtrinnet, og om hva som kjennetegner ef...
Kva har nettbrett å seie for elevane sine skriveferdigheiter?
Forskingsprosjektet DigiHand svarar på behovet for meir kunnskap om digitalisering i barneskulen.
Digitale verktøy og lesing i barnehagen
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
Norske femteklassingers lesing: PIRLS 2021
Resultatene fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser at det er en betydelig nedgang i norske tiåringers...
Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring
Fremtidens prøver vil tilpasse seg nivået til eleven, gi individuell tilbakemelding og bedre mulighet for tilpasset oppl...