Et undervisningsopplegg der elevene får praktisk øvelse i og kunnskap om å skrive for å lære.
Av: Guro Ullern, Sør-Odal ungdomsskole. Inspirert av Widar Aspeli.
Hvordan kan en arbeide i undervisningen for å få elevene til å føle mestring når de skriver ulike sjangre?
Mål:
At elevene får praktisk øvelse i og kunnskap om å skrive for å lære:
· Bruke forskjellige innganger til skrivingen
· Treffe elevene der de er/ bygge på det de kan
· Utvide ordforrådet gjennom ulike typer igangsettere og strategier
· Dele med hverandre
Tankeskriving er noe alle kan mestre – stiller ikke krav – umulig å gjøre feil – del det du vil med sidemannen eller de andre i gruppa.
Oppgave: Ny innfallsvinkel til å jobbe med to kjente sjangere ( 60 min)
(Lyrikk og leserinnlegg)
”Favorittsjokoladen”
1. Elevene hadde fått beskjed om å ta med seg favorittsjokoladen sin på skolen – det sto på ukeplanen. Dette skapte forventning og spenning - motivasjon.
· Læreren sa: Legg sjokoladen foran dere og beskriv hvordan den ser ut (utenpå). Skriv stikkord eller setninger – maks 1 min
· - Fortell hvordan du pakker opp sjokoladen. Skriv stikkord eller setninger – 1 min
· - Lukt på sjokoladen. – hvordan lukter den – beskriv. Stikkord eller setninger – 1min
· - Smak på en bit. Sug godt på den, rull den rundt i munnen og kjenn ordentlig på smaken. Skriv stikkord eller setninger – maks 1min.
2. Du skal nå skrive et hyllingsdikt til favorittsjokoladen din. Bruk noen av ordene du har på arket. Maks 3 min
· Les diktet ditt for sidemannen. Har noen lyst til å dele sitt dikt med alle de andre?
3. SÅ…. Læreren sier: - Jeg går nå rundt og tar inn alle sjokoladene slik at dere ikke skal spise og dele ut til andre i friminuttet.
· - Skriv tre grunner til at læreren ikke skal ta sjokoladen din. Skriv stikkord eller setninger. 1 min.
· Læreren opprettholder uttalelsen – jeg tar sjokoladen…Skriv et kort leserinnlegg der du kommer med din egen mening om hvorfor læreren ikke skal ta elevenes godteri ( sjokolade) 5min
· Les høyt for sidemannen – evt del med andre / alle.