Ledige stipendiatstillinger tilknyttet FILIORUM

Universitetet i Stavanger har to ledige stipendiatstillinger i utdanningsvitenskap - en innen profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen, og en tilknyttet forskningsprosjektet TALIS. Begge stillingene er ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning.

Publisert Sist oppdatert

kvinne og liten jente leker med klosser

Stipendiat i utdanningsvitenskap - profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen

Tema for stillingen er profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Det er både muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi i barnehagen. Barna og personalet er omgitt av digital teknologi (f.eks. nettbrett, mobiltelefoner, kodeleker, apper og pedagogiske spill) og digitale media (f.eks. internett, TV og videoer) både direkte og indirekte. Det er derfor behov for mer kunnskap om ulike sider vedrørende digital teknologi og barnehagebarn. Det er også behov for mer kunnskap om hvordan personalet kan møte barna i en digital barnehagehverdag. Pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen og barnehagepersonalets profesjonsfaglige digitale kompetanse er derfor sentralt i dette prosjektet.

Aktuelle temaer å belyse kan være:

  • Barns lek med digital teknologi og media.
  • Barns utforsking av og med digital teknologi.
  • Teknologiens og medias betydning for barns lek, sosiale kompetanse og kreative uttrykk.
  • Ulike sider vedrørende teknologi og barns utvikling som f.eks. empati, samarbeid, språk og fantasi.
  • Hvordan digital teknologi kan bidra til å støtte eller hindre barns lek, læring og utvikling.

Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor barnehagevitenskap, utdanningsvitenskap, IKT i læring, digital teknologi i barnehage/utdanning eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.

Søknadsfrist: 30.11.2024

Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt.

Les hele stillingsannonsen på Jobbnorge

Stipendiat i utdanningsvitenskap - tilknyttet forskningsprosjektet TALIS 

Den som ansettes vil delta i forskningsprosjektet TALIS, Starting Strong 3S (The Teaching and Learning International Survey). TALIS 3S er en del av en internasjonal undersøkelse som tar sikte på å kartlegge styreres og barnehageansattes oppfatninger om barnehagehverdagen, deres arbeidsmiljø, samt deres erfaringer med faglig utvikling i barnehagesektoren. TALIS 3S gir også viktig innsikt i behovene for profesjonell utvikling og hvordan barnehagens personale kan støttes i sitt arbeid. Den norske delen av undersøkelsen gjennomføres av NIFU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og Universitetet i Stavanger (UiS) samarbeider med NIFU i dette prosjektet.

Bygd på dataene i TALIS skal den som tilsettes arbeide innenfor hovedtema mangfold, inkludering og tilhørighet. Dette kan gjøres i en norsk kontekst eller gjennom komparative studier der TALIS - data fra barnehager i Norge, Sverige og Danmark analyseres. Formålet med de komparative analysene er å forstå hvordan mangfold, inkludering og tilhørighet håndteres i ulike kontekster, ved å sammenligne data fra TALIS 3S i Norge, Sverige og Danmark. Denne tilnærmingen vil bidra til å identifisere felles utfordringer og muligheter, samt hvordan ulike nasjonale rammebetingelser påvirker barnehagepraksiser.

Ph.d.-prosjektet vil bidra til å møte det økende behovet for forskningsbasert kompetanse om mangfold, inkludering og tilhørighet i norske barnehager. Dette er i tråd med rammeplanens målsettinger om å fremme et inkluderende miljø som tar hensyn til barns ulike bakgrunner og behov. Et sentralt spørsmål vil være hvordan barnehagens ansatte tilrettelegger for et inkluderende miljø som tar hensyn til barns ulike kulturelle, sosiale og språklige bakgrunner, med mulighet for fokus på barns lek og foreldresamarbeid. Ph.d.-prosjektet vil undersøke mulige og aktuelle ressurser knyttet til implementering av inkluderende praksiser i norske barnehager, samt hvordan personalets oppfatninger og erfaringer påvirker dette arbeidet. Det vil også være særlig fokus på hvordan foreldresamarbeid kan styrkes i den mangfoldige barnehagen.

Metoder og artikler                                                                                                                                                                                                          
PhD-prosjektet vil være artikkelbasert og forventes å bestå av artikler som utforsker ulike aspekter av mangfold, inkludering og tilhørighet i norske kontekst, med mulighet for å gjennomføre komparative analyser med andre skandinaviske land. Stipendiaten forventes å gjennomføre dyptgående kvantitative analyser av TALIS-data ved bruk av statistiske metoder. Strukturell Ekvivasjonsmodellering (SEM) vil være en sentral tilnærming for å forstå hvordan ulike faktorer, som ansattes oppfatninger, arbeidsmiljø og profesjonell utvikling, påvirker inkludering og mangfold i barnehagen. Prosjektet vil også kunne inkludere TALIS-kvalitative data for å gi en dypere forståelse av hvordan disse temaene oppleves og praktiseres i barnehager.

Søknadsfrist: 30.11.2024

Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning.

Les hele stillingsannonsen på Jobbnorge