Søk såkornmidler innen grønn omstilling

For å øke tverrfaglig forskningssamarbeid og styrke grønn omstilling i undervisningen, gir UiS midler til vitenskapelig ansattes initiativ knyttet til grønn omstilling. Frist for å søke er 22. april 2024.

To kvinner i lyse klær og en mann i rød genser står ved et
Koordinator for grønn omstilling, Rebecca Briedis og forskningsdirektør Kjersti Melberg og innovasjonsdirektør Troels Jacobsen inviterer vitenskapelig ansatte til å engasjere seg i grønne prosjekter og forskning.

For å øke satsingen på grønn omstilling gir UiS også i år midler til vitenskapelig ansatte til prosjekter knyttet til grønn omstilling. Formålet med såkornfinansieringen er å fremme tverrfaglig forskning og fremme nye samarbeid på tvers av institutter og fakulteter.

Krav

Samarbeid på tvers av disipliner er en forutsetning for å søke om såkornmidler i 2024, og forslag må inkludere forskere fra mer enn ett institutt. Koordinator for grønn omstilling Rebecca Briedis oppfordrer også til å søke nasjonalt eller internasjonalt samarbeid, eller samarbeid med offentlige eller private partnere.

Finansiering

Prosjektene kan være knyttet til forskning eller rettet til utdanning, eller begge deler.

Forskning: Såkornmidlene skal brukes til å styrke og støtte forskning som bidrar til den grønne omstillingen av samfunnet. Prosjekter kan være pilot-/konseptstudier eller aktiviteter som kan føre til eksterne finansieringssøknader.

Utdanning: Såkornmidlene skal brukes til å støtte integrering av bærekraftsmål i utdanningsprogrammer for å gi studentene omstillings-ferdigheter. Forslag som bruker nye og læringsmetoder vil bli prioritert.

Forslagskriterier

Hvert prosjekt kan søke om opptil 60 000 kroner, og totalt 7–10 prosjekter vil bli finansiert. Alle UiS-ansatte i midlertidige eller faste akademiske stillinger kan søke (f.eks. doktorgradsstudenter, postdoktorer og andre vitenskapelig ansatte). Prosjektet må finne sted i 2024, og midlene må brukes innen 31. desember 2024.

Ansatte bes følge med på Intranett for flere detaljer og eventuell påmelding til matchmaking-verksted 19. mars. og

Forslagene vil bli vurdert av Kjersti Melberg, forskningsdirektør, og Troels Jacobsen, innovasjonsdirektør. Send søknaden til Rebecca Briedis, koordinator for grønn overgang.