Anita Berge
Instituttleder
Kontakt
Telefon: 51833489
E-post: anita.berge@uis.no
Rom: HL K-213
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Instituttleder
Telefon: 51833489
E-post: anita.berge@uis.no
Rom: HL K-213
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Lunn Brownlee, Jo; Bourke, Terri; Rowan, Leonie; Ryan, Mary; Churchward, Peter; Walker, Sue; L’Estrange, Lyra; Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2022)
How epistemic reflexivity enables teacher educators’ teaching for diversity: Exploring a pedagogical framework for critical thinking.British Educational Research Journal (BERJ).
ISSN 0141-1926.
DOI: 10.1002/berj.3789
Berge, Anita
(2022)
"Jeg savner et sted å lese for barna": Materialitetens betydning for læringsfellesskap i barnehagen.. I: Barnehageutvikling.Universitetsforlaget.
ISBN 9788215050300.
s.76-89.
DOI: 0000-0003-0621-5267
Piškur,, Barbara; Takala, Marjatta; Berge, Anita; Eek-Karlsson, Liselotte; Ólafsdóttir, Sara M.; Meuser, Sarah
(2021)
Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries..Journal of Curriculum Studies.
ISSN 0022-0272.
Berge, Anita
(2021)
Å kombinere kritisk diskursanalyse og etnografisk metode : Feltarbeid i barnehagen med språkbruk og sosiale praksiser i fokus. I: Å forske blant barn : Kvalitative metoder.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202689025.
s.98-115.
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2021)
The politics of belonging: Educators’ interpretations of communities, positions, and borders in preschool.International Research in Early Childhood Education.
ISSN 1838-0689.
Volum 11.
Hefte 2.
s.24-40.
DOI: 10.26180/16935079.v1
Berge, Anita
(2019)
‘I Believe that a Sofa can be of Great Help’: Materiality in a Kindergarten Room and the Impact on Social Practices.International Journal of Early Childhood.
ISSN 0020-7187.
Volum 51.
Hefte 1.
s.59-72.
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne; Bjervås, Lise-Lotte; Sigurdardottir, Ingibjorg; Puroila, Anna-Maija
(2018)
Discourse of Efficiency: Conflicting Values in Educators' Talk About Everyday Practices in the Cloakroom. I: Values Education in Early Childhood Settings. Concepts, Approaches and Practises.Springer Nature.
ISBN 978-3-319-75558-8.
s.297-311.
Berge, Anita
(2017)
Barnehagens kunnskapformer i lys av tradisjoner og forandringer. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02680-0.
s.53-67.
Berge, Anita
(2012)
"Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt" Noen førskolelæreres og grunnskolelæreres beskrivelser av læring og læringsprosesser i barnehage og skole.Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 5.
Hefte 9.
s.1-12.
DOI: 10.7577/nbf.312
Berge, Anita
(2012)
Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter. I: Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-35016-1.
s.44-66.
Alvestad, Marit; Berge, Anita
(2009)
Svenske førskolelærere om læring i planlegging og praksis relatert til den nasjonale læreplanen.
Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 2.
Hefte 2.
s.57-68.
Berge, Anita; Alvestad, Marit
(2007)
Å bygge bro mellom barnehage og skole. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01079-3.
s.182-196.
Berge, Anita; Johannessen, Øystein Lund
(2020)
Åpen barnehage - pedagogisk virksomhet, mangfoldsfellesskap og torg. I: Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245025071.
s.23-40.
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2017)
Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02680-0.
Berge, Anita
(2015)
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-626-5.
Hefte 274.
Berge, Anita; Berner, Karin; Grøsvik, Kristin; Halle, Kirsten; Jernes, Margrethe; Junge, June; Sæbbe, Per Einar
(2024)
Barnehagelærerutdanningen i dag. I: Lærerutdanningene ved UiS gjennom 70 år..
ISBN 978-82-8439-272-1.
s.32-41.
Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2023)
Barns opplevelse av tilhørighet.
FILIORUMs ressursbank.
Johansson, Eva Marianne; Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita
(2023)
Tilhørighet - å kjenne seg hjemme.
Verdensdagen for psykisk helse.
Berge, Anita
(2021)
Fellesskap og tilhørighet i barnehagen. En analyse av fellesskapskonstruksjoner i Rammeplan for barnehagen..
Norsk barnehageforskningskonferanse 2021;
2021-10-26 - .
Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth
(2021)
Tilhørighet i barnehagen.
Berge, Anita
(2021)
FELLSSKAP OG TILHØRIGHET I BARNEHAGEN - MED UTGANGSPUNKT I RAMMEPLANEN .
Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve
(2020)
Barnehagehverdagen – Hvilke fellesskap og hvem deltar? .
Seminar i forskningsbarnehage;
2020-02-06 - .
Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve
(2020)
Arbeid med fellesskap og tilhørighet i en kohort organisert barnehagehverdag .
Seminar i forskningsbarnehage;
2020-06-04 - .
Berge, Anita
(2020)
Deltakelse – et grunnlag for tilhørighet? Læreplaner i de fem deltakerlandene .
Tilbakemeldingsdag;
2020-08-14 - .
Berge, Anita
(2020)
Hvor var vi - Hvor går vi videre?.
Tilbakemeldingsdag;
2020-08-14 - .
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2020)
Educators'Interpretations of Communities, Positions and Borders in Preschool. .
Workshop Politics of belonging; Educators' and parents' perspectives ;
2020-11-24 - 2020-11-27.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit
(2019)
Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .
ICSEI 20019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Berge, Anita
(2019)
Åpen barnehage som integreringsarena-forutsetninger, utfordringer og særlige bidrag. .
Fagsamling: Åpen barnehage. Pedagogisk virksomhet og lokal integreringsarena.;
2019-02-07 - .
Berge, Anita
(2019)
Politics of belonging. Collectivties in preschools .
Forum FILIORUM;
2019-02-19 - .
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2019)
Educators’ interpretation of processes for belonging, inclusion and exclusion within diverse educational settings.
EARLI 2019, Symposium Teaching to/about diversity:teaching and teacher education;
2019-08-10 - 2019-08-16.
Berge, Anita; Röthle, Monika
(2019)
Å støtte opp om barns tilhørighet i leken. .
Seminar i forskningsbarnehage;
2019-02-20 - .
Berge, Anita; Röthle, Monika
(2019)
Tiltak for å støtte opp om barns tilhørighet i leken.
Seminar i forskningsbarnehage;
2019-05-09 - .
Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve
(2019)
Systematiske tiltak for å støtte opp under barns tilhørighet i leken..
Seminar i forskningsbarnehage;
2019-06-06 - .
Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve
(2019)
Tilhørighet i barnehagefellesskapet .
Seminar i forskningsbarnehage;
2019-09-05 - .
Berge, Anita
(2019)
The Norwegian group: Politics of Belonging- Collectivities in Preschools .
Workshop: Politics of Belonging Promoting children’s inclusion in educational settings across borders (POB);
2019-05-14 - 2019-05-16.
Berge, Anita
(2019)
Kritisk diskursanalyse-Språkbrukens betydning for praksis i barnehagen. .
Skriveseminar;
2019-11-12 - 2019-11-13.
Berge, Anita; Johannessen, Øystein, Lund
(2018)
Den åpne barnehagens egenart og utviklingsmuligheter. Barnehagelærerenes egne perspektiver.
Erfaringskonferanse;
2018-01-29 - 2018-01-30.
Berge, Anita
(2018)
"Jeg tror en sofa kunne hjulpet mye" -rommenes og innredningens betydning for for sosiale praksiser i barnehagen..
Utdanningskonferansen ;
2018-02-07.
Berge, Anita; Lunn, Jo
(2018)
Reflexivity for teaching and active citizenship.
International PhD-Course, Research in early childhood educationfor global citizenship: Belonging, sustainebility and transformativ education ;
2018-05-21 - .
Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus
(2018)
Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Berge, Anita; Røthle, Monika Anna
(2018)
Tilhørighet i leken.
Kompetanseheving;
2018-10-31.
Berge, Anita; Røthle, Monika Anna
(2018)
Praksisfortellinger om barns tilhørighet i lek.
Kompetanseheving;
2018-11-29.
Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit
(2018)
WP7: Collectivities in Norwegian preschools.
Workshop international partners Politics of belonging in Oulu;
2018-01-22 - 2018-01-25.
Berge, Anita
(2017)
The value of efficiency – conflicting discourses in educators’ talk about everyday practices in the cloakroom.
Nordic Education in Focus: Is there a Common Ground?;
2017-02-06 - 2017-02-07.
Berge, Anita
(2017)
Rammeplanens historie.
Barnehagekonferansen i Rogaland 2017;
2017-05-04.
Berge, Anita
(2017)
"I believe a sofa can be of great help" Materiality, tradition and change in the preschool.
Early childhood education for active citizenship:Sustainability, democracy and social justice ;
2017-05-16.
Berge, Anita
(2017)
Discourses of efficiency - Conflicting values in educators' talk about everyday practices in the cloakroom.
EECERA 27th Coference, Early Childhood Beyond the Crisis;
2017-08-29 - 2017-09-01.
Berge, Anita
(2017)
Rammeplanen i historisk perspektiv.
Barnehagekonferansen i Hordaland: "Trygt og godt barnehagemiljø";
2017-09-29.
Berge, Anita
(2017)
Early childhood in a time of change: Traditions and practices under pressure..
Early childhood education for active citizenship:Sustainability, democracy and social justice ;
2017-11-20 - 2017-11-24.
Berge, Anita
(2017)
Barnehagens samfunnsmandat og implementering av rammeplanen i den åpne barnehagen.
Fagsamling:Kompetanseheving for åpne barnehager, KOMÅP;
2017-02-14.
Berge, Anita
(2017)
Ny rammeplan - barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandatet. Den åpne barnehagens egenart og bidrag.
Fagsamling:Kompetanseheving for åpne barnehager, KOMÅP;
2017-11-15.
Berge, Anita
(2016)
Barnehagen i klem mellom tradisjonar og nye krav og forventingar.
Fagsamlnig GLØD Rogaland;
2016-01-26 - .
Berge, Anita
(2016)
Den store barnehagens innhold og organisering.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s.104-105.
Berge, Anita
(2016)
Pedagogiske tradisjoner under press i den store barnehagen.
Fagdag;
2016-04-28.
Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne
(2016)
Values of efficiency in educators’ talk about dilemmas and priorities in the daily pedagogical work.
EECERA 26th Conference;
2016-08-31 - 2016-09-03.
Berge, Anita
(2016)
Nye barnehager; arkitektur, organisering og pedagogenes arbeid.
Konferanse K12-16, Utdanningsforbundet i Rogaland ;
2016-04-14.
Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita
(2016)
Skriveseminar. Teori og praksis Hjelmeland 18-21 april..
Skriveseminar;
2016-04-18 - 2016-04-21.
Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita
(2015)
Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.
Forskar/skrivseminar;
2015-05-19.
Berge, Anita
(2015)
Tradisjon og forandring - en vitenskapsteoretisk diskusjon av barnehagen i dag..
Prøveforelesning for dr. philos. -graden;
2015-12-02.
Berge, Anita
(2012)
Learning cultures in kindergarten: Discourses on care and economy.
EECERA conference 22nd: PRE-BIRTH TO THREE: indenities, learning, diversities;
2012-08-29 - 2012-09-01.
Berge, Anita
(2012)
Læringskulturer og læringsprosesser i barnehagen.
Personalseminar i Jærbarnehagen;
2012-09-19 - .
Berge, Anita
(2011)
There's a lot of learning in kindergarten, only it’s hidden.
EECERA 2011, 21.st annual conference ;
2011-09-14 - 2011-09-17.
Berge, Anita
(2011)
Danning i barnehagen.
Fagmøte for personalet i Jærbarnehagen;
2011-05-18 - .
Berge, Anita
(2010)
Barnehage og skole - felles forståelser med rom for egenart.
Livslang læring - Barnehage og skole i ett;
2010-05-05.
Berge, Anita
(2010)
Fra barnehage til skole - hvordan kan vi ivareta lysten til å lære?.
Fagsamlinger barnehage og skoler i Stavanger kommune;
2010-05-19.
Berge, Anita
(2010)
Who is participating in constructing kindergarten as a learning arena? Individual paper presentation.
The 20th EECERA annual conference - Knowledge and voice in early childhood: who knows, who speaks, who listens?;
2010-09-06 - 2010-09-08.
Berge, Anita
(2009)
Å bygge felles forståelser med rom for egenart.
Fra eldst til yngst - Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole;
2009-01-29.
Berge, Anita
(2009)
Saman om den fine skøyten- utfordringar og erfaringar i samarbeid mellom barnehage og skule.
Foredrag på Pedagogisk kafè Florø;
2009-03-26.
Berge, Anita
(2009)
Samarbeid om gode overganger - utfordringer og ringvirkninger.
Oppvekst konferanse 2009- Vi bryr oss om Finnmark - fra barnehage til videregående skole- samarbeid og kvalitet;
2009-04-21 - 2009-04-22.
Berge, Anita
(2009)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgave - Hvordan kan vi lese og bruke den?.
Fagdag med personalet i Jærbarnehagen;
2009-03-17.
Berge, Anita
(2009)
Hva er ledelse i barnehagen? med utgangpunkt i rammeplanen del III.
Oppfølging av nye førskolelærere i barnehagene i Sandnes;
2009-02-17.
Berge, Anita
(2009)
Å skape sammenhengende læringsløp med felles forståelser og rom for egenart.
Oppvekstkonferanse 2009 Vi bryr oss om Finnmark - fra barnehage til videregående skole- samarbeid og kvalitet;
2009-04-21 - 2009-04-22.
Alvestad, Marit; Duncan, Judith; Berge, Anita
(2009)
New Zealand ECE teachers talk about Te Whäriki.
NZ Journal of Teachers' Work.
ISSN 1176-6662.
Volum 6.
Hefte 1.
s.3-19.
Berge, Anita
(2009)
We are often in charge of the learning process, but we do not call it teaching.
19th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Diversity in early childhood education;
2009-08-26 - 2009-08-29.
Berge, Anita
(2009)
Kommunikasjon mellom førskolelærere og grunnskolelærere.
Hit et steg og dit et steg, Spredninssamling;
2009-05-29.
Berge, Anita
(2009)
Sammen om skolestart.
utenTitteltekst;
2009-11-16.
Berge, Anita
(2009)
Å skape felles forståelser med rom for egenart.
Barnehage og skole i ett;
2009-12-09.
Berge, Anita
(2009)
Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt- om noen førskolelærere og læreres beskrivelser av læring.
Forum for barnehagepedagogisk forskning;
2009-10-20.
Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Grindland, Berit; Johansson, Eva; Röthle, Monika; Sageidet, Barbara Maria
(2009)
Gode barnehager er bra - også for de yngste.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Johansson, Eva; Röthle, Monika
(2009)
Gode barnehager er bra ? også for de små.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Berge, Anita
(2008)
Nye erfaringer -ny viten.
Barnehage og skole - en herlig blanding!? - om samrabeid og sammenheng mellom barnehage og skole -;
2008-02-07.
Berge, Anita
(2008)
Rammeplanen - forventninger og krav til ledelse og læreprosesser i barnehagen.
utenTitteltekst;
2008-03-13.
Berge, Anita
(2008)
Voksenrollen i rammeplanen- Konsekvenser for pedagogisk ledelse.
Fagdag for nytilsatte pedagogiske ledere i Sandnes kommune;
2008-04-11.
Berge, Anita
(2008)
Samarbeid mellom barnehage og skole. Hvorfor skal vi samarbeid, og hva kan vi samarbeid om?.
Startsamling "Hit eit steg og dit eit steg"-prosjektet i Sandnes kommune;
2008-05-21.
Berge, Anita; Skadberg, Grethe Thu
(2008)
Helhetstenkning i overgangen fra barnehage til skole.
Sørlandske lærerstevne, Kristiansand;
2008-10-17.
Berge, Anita
(2008)
Å byggja bru mellom barnehage og skule- nokre viktige teori- og erfaringsbaserte perspektiv.
Kickoff Solstrand, Samba 4-8;
2008-01-23 - 2008-01-24.
Berge, Anita
(2008)
Barn og unges oppfatning av læring.
Fagseminar Institutt for førskolelærerutdanning;
2008-05-13.
Berge, Anita
(2008)
"We do not call it teaching".
Presentations of Developmental and Research Project for visitors from Artevelde Hogschool, Gent;
2008-11-03.
Berge, Anita
(2008)
Fra 4 til 8 år, Hva skjer?.
Foredrag på samling i Sambaprosjektet, Time kommune;
2008-10-01.
Berge, Anita
(2008)
Å bygge felles forståing med rom for eigenart.
Samarbeid og samanheng mellom barnehage og skole;
2008-11-27 - 2008-11-28.
Berge, Anita; Skadberg, Grethe Thu
(2008)
Helhet i opplæringsløpet- fra plan til praksis.
FoU i Praksis;
2008-04-17 - 2008-04-18.
Berge, Anita
(2008)
Learning in kindergarten and school - does it make any difference?.
18th EECERA Annual Conference. Reconsidering the Basics in Early Childhood Education;
2008-09-03 - 2008-09-06.
Berge, Anita
(2008)
Narrativitet, meningsskaping og forskning.
Presentasjon av paper i vitenskapsteori med etikk, 15 stp.;
2008-12-10.
Berge, Anita
(2007)
Ny rammeplan for barnehagen - Er det noe nytt?.
utenTitteltekst;
2007-01-02.
Berge, Anita; Aukland, Sigurd
(2007)
Barnehage + skole! sant eller usant?.
Helhet og sammenheng i opplæringsløpet for barn 4-8 år, sluttkonferanse Barnehage + skole = sant!;
2007-01-31.
Berge, Anita
(2007)
Overgangsarbeid - Kvifor og korleis?.
utenTitteltekst;
2007-02-13.
Berge, Anita
(2007)
Overgang barnehage - skole.
Kursdag for styrere, pedagoger rektorer og lærere i region øst;
2007-03-27.
Berge, Anita
(2007)
Læring i barnehage og skole - to sider av samme sak?.
FoU i praksis;
2007-04-20.
Berge, Anita
(2007)
Implementering av rammeplanene - Hvor er vi? Hvor vil vi?.
utenTitteltekst;
2007-05-03 - 2007-05-04.
Berge, Anita
(2007)
Barnehagens oppdrag - hvilke konsekvenser har det for førskolelærerutdanningen?.
Fagdag, Institutt for førskolelærereutdanning, UiS;
2007-08-09.
Berge, Anita
(2007)
Ny rammeplan - Nye førskolelærere?.
utenTitteltekst;
2007-09-13.
Berge, Anita
(2007)
Barnehagens oppdrag i lys av rammeplanen.
utenTitteltekst;
2007-09-21.
Berge, Anita
(2007)
Samarbeid for livslang læring. Hvordan få til den gode sammenhengen?.
Kursdag for lærere i skoler og barnehager, Hundvåg bydel;
2007-10-25.
Berge, Anita
(2007)
Å bygge bro mellom barnehager og skoler i Sarpsborg.
Fagarena for skoleledere og styrere i Sarpsborg kommune;
2007-10-31.
Berge, Anita
(2007)
Læring i barnehage og læring i skole - to sider av samme sak?.
Førstelektorprogrammet, UiS. Presentasjon av prosjektbeskrivelse;
2007-02-15.
Berge, Anita
(2006)
Rammeplane + Kunnskapsløftet = et sammenhengende utdanningsløp?.
Lærerutdanningene - Kunnskapsløftet og rammeplan;
2006-05-09 - 2006-05-10.
Berge, Anita
(2006)
Barnehagen som første steg i den livslange læringen - sammenhengen mellom barnehagen og skolen.
Ny rammeplan og lov om barnehager, kurs for tillitsvalgte, Utdanningsforbundet i Rogaland;
2006-04-05.
Berge, Anita
(2006)
Forskning og erfaring - om sammenheng og overgang fra barnehage til skole.
Fagdag for rektorer og styrere i Stord kommune;
2006-04-19.
Berge, Anita
(2006)
Revidert rammeplan for barnehagen - hva er nytt?.
Faglig samling for Pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste i Rogaland;
2006-04-25.
Berge, Anita
(2006)
Revidert rammeplan for barnehagen - Didaktiske perspektiv på innhold og struktur i planen.
Kurs for barnehagestyrere i Sandnes kommune;
2006-05-03.
Berge, Anita
(2006)
Overgang og sammenheng - Forskning og erfaring. Teorertiske perspektiv og aktuell forskning sett i sammeneheng med erfaringer i prosjektet Barnehage + skole = sant.
Erfaringssamling, prosjekt Barnehage + skole = sant;
2006-02-14 - 2006-02-15.
Berge, Anita
(2006)
Revidert rammeplan for barnehagen - nytt innhold nye oppgaver.
utenTitteltekst;
2006-10-23.
Berge, Anita
(2006)
Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver - Hvordan kan vi iverksette den?.
Kursdag for styrere og pedagoger i Vindafjord, Sauda, Suldal, Tysvær, Bokn, Haugesund og Karmøy kommuner.;
2006-11-02.
Berge, Anita
(2006)
Ny rammeplan - bakgrunn og innhold.
Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;
2006-10-26.
Berge, Anita
(2006)
Å lese og forstå en rammeplantekst.
Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;
2006-10-26.
Berge, Anita
(2006)
Har rammeplanen noe med hverdagen i barnehagen å gjøre?.
Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;
2006-11-06.
Berge, Anita
(2006)
Hvor går veien videre? Læreplanarbeid og didaktisk tenkning i barnehagehverdagen.
Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;
2006-12-06.
Berge, Anita
(2005)
Ny rammeplan - betyr det ein ny kvardag i barnehagen?.
Ikkje leik med barnehagen! Fagkveld, Utdanningsforbundet i Time.;
2005-03-05.
Berge, Anita; Alvestad, Marit
(2005)
Læreplaner for barnehage og grunnskole – to sider av samme sak?.
Plenumføredrag ved Konferansen Barnehagen – en ny skoleform? Faglig forum sør, Bolkesjø 10. og 11. november 2005;
2005-10-11 - 2005-11-11.
Berge, Anita; Alvestad, Marit
(2005)
Ny rammeplan for barnehagen – nye veier å gå?.
utenTitteltekst;
2005-11-15.
Berge, Anita
(2004)
Rammeplan for barnehagen - utfordringer og muligheter for førskolelærerutdanningen.
-Rammeplan for barnehagen- revisjon -Kurs for tillitsvalgte -Utdanningsforbundet i Rogaland;
2004-11-24.
Berge, Anita
(2004)
Rammeplanen og førskolelærerutdanningen.
Erfaringer med Rammeplanen for barnehagen i Norge. Fagmøte med besøkende fra Gentoft kommune, Danmark.;
2004-09-21.
Berge, Anita
(2004)
Hvem er førskolelærerstudenten? Et nærmere ettersyn i stud.mag.undersøkelsen 2004.
Fagdag i Institutt for førskolelærerutdanning;
2004-04-13.
Berge, Anita
(2000)
Hvem er seksåringen?.
utenTitteltekst;
Berge, Anita
(2000)
Å forstå og bruke Rammeplan for barnehagen.
utenTitteltekst;
Berge, Anita; Aukland, Sigurd
(2007)
Med Mats og Renate frå barnehage til skule.
Berge, Anita
(2005)
Barnehage + skole = sant, en presentasjon av problemstillinger i prosjektet og noen erfaringer underveis.
Berge, Anita; Kvåle, Odd-Harald
(2003)
Modell for førskolelærerutdanningen,3årig Bachelorprogram ved Høgskolen i Stavanger.