Camilla Gramstad Hagevold
Ekstern tilknyttet UiS
Kontakt
Telefon: 92096305
E-post: camilla.g.hagevold@uis.no
Rom: HL U-212
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Kort om meg
Min bakgrunn er fra praksisfeltet, og fra 2004 til 2023 har mitt arbeidssted vært i grunnskolen. Der har jeg jobbet i ulike stillinger fra lærer til rektor, og i ulike skoleslag i både tettsted, by og bygd. Siden jeg startet som lærer i 2004, har jeg hatt et brennende engasjement for skole og skoleutvikling. Dette førte til at jeg allerede tidlig i lærerkarrieren fikk sjansen til å delta i ulike prosjekter, og ble anbefalt for «rektorskolen». I 2018 startet jeg på en mastergrad i utdanningsledelse, og skrev masteroppgave om ledelse av hjem-skole-samarbeid i mobbesaker. Nå er jeg for første gang i min yrkeskarierre utenfor skolen, men med et nysgjerrig blikk inn i den. Fra 2024 til 2027 skal jeg arbeide med en offentlig PhD i et samarbeid mellom Stavanger kommune og Kunnskapssenteret for Utdanning, der jeg skal undersøke hvordan lærere og skoleledere bruker forskning til å informere og forbedre sin praksis.
Gjennom alt jeg har gjort har drivkraften vært å skape en skole for alle elever, på barn og unges premisser, og på en måte som tar barn og unges kultur på alvor – og selv om veien er lang fra der jeg er nå, til klasserommet, så er det fortsatt dette som driver meg.
Dette forsker jeg på
Hovedmålet med min artikkelbaserte avhandling er å identifisere hvordan kvalitetsbruk av forskning ser ut i skolen, og hvilke faktorer som støtter eller hindrer slik bruk i norske skoler. I tillegg vil jeg utvikle (eller videreutvikleved hjelp av ulike eksisterende rammeverk) et rammeverk som viser hvordan forskningsbruk kan forstås innenfor en nordisk utdanningskontekst.
I løpet av de siste tre tiårene har det vært en sterk vilje og fokus på å bruke forskning og evidens for å informere og forbedre politikkutforming og praksis både i utdanningssektoren og i andre offentlige sektorer. Mer enn 20 år har gått siden forskningsbruk ble en uttalt prioritet i utdanningssektoren, og det er gjort mye forskning for å finne ut «hva som fungerer» i skoler. Til tross for denne innsatsen, viser ulike resultater, i mange skolesystemer, nedgang i stedet for forbedring. Selv om mengden utdanningsforskning stadig øker, har vi begrenset kunnskap om hvordan lærere og skoleledere faktisk har brukt denne forskningen til å forbedre praksisen sin. Denne doktorgradsavhandlingen tar sikte på å svare på disse problemstillingene gjennom tre artikler:
- En systematisk kunnskapsoppsummering av internasjonal forskning om bruk av forskning i skoler
- En kvalitativ casestudie som utforsker hvordan forskning brukes i en norsk skole som er identifisert som forskningsengasjert
- Forberedelse, gjennomføring og analyse av en spørreundersøkelse om kvalitetsbruk av forskning i norske skoler.
Det har blitt utviklet flere rammeverk de siste årene for å forstå og teoretisere "bruk av forskning". Selv om de har noen likhetstrekk, vektlegger de ulike sider ved forskningsbruk, og de er for det meste tilpasset skolesystemene i engelskspråklige land. Disse rammeverkene vil bli brukt som teoretisk grunnlag i prosjektet, sammen med systemteori og profesjonsteori.
Avhandlingen vil bruke flere forskningsmetoder, både primær- og sekundærforskning, for å fange de mange aspektene av dette temaet og for å kombinere kvalitative og kvantitative resultater.
Akademisk bakgrunn
Masteroppgave: LEDELSE AV HJEM-SKOLESAMARBEIDET I MOBBESAKER - FRA ET FORELDREPERSPEKTIV
Podcast-episode om bruk av forskning