Hilde Lowell Gunnerud

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk

Hilde Lowell Gunnerud

Kontakt

Telefon: 51833269

E-post: hilde.gunnerud@uis.no

Rom: OD B-24168

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Gunnerud, Hilde Lowell; Foldnes, Njål; Melby-Lervåg, Monica

(2022)

Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition.

Reading and writing.

ISSN 0922-4777.

DOI: 10.1007/s11145-022-10286-2

Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Donolato, Enrica; Melby-Lervåg, Monica

(2020)

Is bilingualism related to a cognitive advantage in children? A systematic review and meta-analysis.

Psychological bulletin.

ISSN 0033-2909.

Volum 146.

Hefte 12.

s.1059-1083.

DOI: 10.1037/bul0000301

Gunnerud, Hilde Lowell; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Dahle, Anne Elisabeth

(2018)

The influence of home language on dual language toddlers’ comprehension in Norwegian.

European Early Childhood Education Research Journal.

ISSN 1350-293X.

Volum 26.

Hefte 6.

s.833-854.

DOI: 10.1080/1350293X.2018.1533704

Bøker og kapitler

Gunnerud, Hilde Lowell

(2021)

Bilingualism. Advantages and Disadvantages in Cognitive Processing, Language and Reading Comprehension.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-989-1.

Hefte 575.

Formidling

Gunnerud, Hilde Lowell; Foldnes, Njål; Magyari, Lilla; Solheim, Oddny Judith

(2024)

Struggling reader or not? The answer depends on the reading test.

SSSR 2024;

2024-07-10 - 2024-07-17.

Gunnerud, Hilde Lowell; Foldnes, Njål; Magyari, Lilla; Solheim, Oddny Judith

(2024)

Struggling reader or not? The answer depends on the reading test.

Skriv! Les! 2024;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Gunnerud, Hilde Lowell; Bratlie, Siri Steffensen

(2024)

Faktorer som har betydning for flerspråklige barns språkutvikling.

NAFOs jubileumskonferanse;

2024-10-22.

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Normal andrespråksutvikling .

Foredrag;

2023-02-13 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Utredning av sent ankomne minoritetsspråklige elevers språkferdigheter .

Foredrag;

2023-03-16 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Bruk av mindre lingvistisk krevende tester i utredning av minoritetsspråklige barn..

Foredrag;

2023-04-19 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

DLD og dysleksi hos flerspråklige elever .

Foredrag;

2023-05-15 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Bruk av respons på intervensjon i utredning av minoritetsspråklige barn- Egebergs utredningsmodell: Formidling som kompetanseheving til PP-tjenesten, Spes.ped. kompetanseløftet.

Formidling;

2023-06-12 - .

Gunnerud, Hilde Lowell; Solheim, Oddny Judith

(2023)

Poor comprehender or not? The answer depends on the reading test. .

Presentasjon;

2023-05-24 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Podcast: Spesialpedagogisk spørretime .

Formidling;

2023-06-19 - .

Gunnerud, Hilde Lowell

(2022)

Flerspråklige barns språk- og leseforståelse.

Spesialpedagogisk julekalender;

2022-12-08.

Wollebæk, Harald F.; Gunnerud, Hilde Lowell

(2021)

Tospråklige barn henger etter i norsk.

Bus, Adriana Gerarda; Gunnerud, Hilde Lowell

(2020)

Meta- analysis in early childhood education..

On-line Filiorum workshop ;

2020-04-28.

Gunnerud, Hilde Lowell; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2019)

The influence of home language on dual language toddlers comprehension in Norwegian.

ICSEI-nternational Congress for School Effectiveness and Improvement;

2019-01-10.

Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Melby-Lervåg, Monica

(2019)

Har flerspråklighet en kognitiv fordel? Foreløpige resultater fra en meta-analyse..

Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning;

2019-10-30 - 2019-10-31.

Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Melby-Lervåg, Monica

(2018)

Gir det en kognitiv fordel å være flerspråklig?.

Avslutningskonferanse Stavangerprosjektet- det lærende barnet;

2018-11-19.

Gunnerud, Hilde Lowell; Rongved, Elisabeth

(2018)

Gjør viktige funn om flerspråklige barns språk .

Gunnerud, Hilde Lowell; Færevåg, Margareth K.; Bjerkan, Kirsten Meyer

(2017)

Språkvansker i barnehagen- introduksjon.

Gunnerud, Hilde Lowell

(2017)

De syv fallgruvene.

Gunnerud, Hilde Lowell

(2017)

Språklydvansker.

Gunnerud, Hilde Lowell

(2016)

Å lese bøker i Vrimlebokserien.

Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016- 2019. www.språkløyper.no.

Gunnerud, Hilde Lowell

(2016)

Bruk av leselogg.

Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016- 2019. www.språkløyper.no.

Gunnerud, Hilde; Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns utvikling av språkforståelse på norsk.

Forskningspresentasjon PPT/ Fysio-Ergo;

2015-11-24.

Gunnerud, Hilde Lowell; Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns utvikling av språkforståelse på norsk..

Les! Skriv!;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Kunstnerisk produksjon

Wandem, Fredrik Solli; Melby-Lervåg, Monica; Sætherskar, Ida Kristensen; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård; Rønneberg, Vibeke; Solheim, Oddny Judith; Wang, Mari Vaage; Gunnerud, Hilde Lowell

(2023)

Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1.

Gunnerud, Hilde; Filbrandt, Elisabeth Rege; Hoel, Trude

(2016)

Vår-vrimlebok.