Joakim Caspersen
Forsker II i sosiologi
Kontakt
E-post: joakim.caspersen@uis.no
Sted: Ekstern forsker II
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Forsker II i sosiologi
E-post: joakim.caspersen@uis.no
Sted: Ekstern forsker II
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika; Aasback, Anne Wullum
(2024)
Barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver. I: Barnevernspedagog : en grunnbok.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-07186-2.
Hygen, Beate Wold; Mjøen, Odd Morten; Caspersen, Joakim; Nilsen, Marianne
(2023)
Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs.European Journal of Special Needs Education.
ISSN 0885-6257.
Volum 39.
Hefte 1.
s.79-93.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim
(2023)
Fysisk tilrettelegging i skolen sin betydning for inkludering i skole og fritid. I: Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245041415.
s.53-70.
DOI: 10.55669/oa230103
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2023)
Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning. I: Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245041415.
s.131-148.
DOI: 10.55669/oa230107
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2023)
Research-based teacher education in Norway – a longitudinal perspective.International Journal of Educational Research.
ISSN 0883-0355.
Volum 119.
Hefte 102177.
Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika
(2023)
Discretionary decision making in child welfare – An experimental vignette study of the use of interpreter services.Children and Youth Services Review.
ISSN 0190-7409.
Volum 155.
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl
(2023)
Mechanisms of Persisting Inequality – Case Studies of Norwegian Daycare Facilities for Children.International Journal for Research on Extended Education (IJREE).
ISSN 2196-3673.
Volum 10.
Hefte 2.
s.28-39.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2023)
Praksisrettede pedagoger og disiplinorienterte forskere – lærerutdanningen og forskningen 2008–2021. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.Universitetsforlaget.
ISBN 9788215065540.
Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim
(2023)
Finsk og norsk lærerutdanning og syn på læreryrket – to forskjellige verdener?. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.Universitetsforlaget.
ISBN 9788215065540.
Caspersen, Joakim; Holmeide, Hanna
(2023)
«La læreren være lærer!» Lærerarbeid, forskning og kunnskap fra 2008 til 2022. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.Universitetsforlaget.
ISBN 9788215065540.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik
(2023)
Forskningens rolle i skole og lærerutdanning. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.Universitetsforlaget.
ISBN 9788215065540.
s.9-27.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2020)
Placement training and learning outcomes in social work education.Studies in Higher Education.
ISSN 0307-5079.
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir
(2020)
Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen.
Psykologi i kommunen (PIK).
ISSN 1892-3364.
Hefte 6.
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2019)
Den grunnleggende tilhørigheten. I: Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
s.19-37.
Carlsten, Tone Cecilie; Aamodt, Per O; Caspersen, Joakim
(2019)
Hvorfor er det vanskelig for ungdomsskolelærere å engasjere elevene sine? . I: Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
s.84-103.
Røe, Melina; Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian
(2019)
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid. I: Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
s.177-202.
Caspersen, Joakim; Ekmann, Lisa; Sletterød, Niels Arvid; Wendelborg, Christian
(2019)
Når utsida skal inn. Samhandling mellom de interne og eksterne skolesystemene. I: Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
s.203-228.
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild S
(2019)
Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst. I: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202632571.
s.75-98.
DOI: 10.23865/noasp.73
Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika
(2019)
Barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver. I: Barnevernspedagog : en grunnbok.
Universitetsforlaget.
ISBN 9788215032504.
s.185-200.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2018)
The relationship among learning outcome measures used in higher education.Quality in Higher Education.
ISSN 1353-8322.
Volum 24.
Hefte 2.
s.117-135.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline; Muller, Johan
(2017)
Higher Education Learning Outcomes – Ambiguity and Change in Higher Education.European Journal of Education.
ISSN 0141-8211.
Volum 52.
Hefte 1.
s.8-19.
DOI: 10.1111/ejed.12208
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O
(2017)
Measuring learning outcomes.European Journal of Education.
ISSN 0141-8211.
Volum 52.
Hefte 1.
s.20-30.
DOI: 10.1111/ejed.12205
Caspersen, Joakim; Havnes, Anton; Smeby, Jens-Christian
(2017)
Profesjonskvalifisering i arbeid og etterutdanning. I: Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse.
Universitetsforlaget.
ISBN 9788215026459.
s.118-129.
Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2016)
Students’ perceptions of teacher support, numeracy, and assessment for learning: Relations with motivational responses and mastery experiences.International Education Studies (IES).
ISSN 1913-9020.
Volum 9.
Hefte 10.
s.1-15.
DOI: 10.5539/ies.v9n10p1
Caspersen, Joakim
(2016)
Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy in Nordic classrooms?. I: Northern Lights on PISA and TALIS.Nordisk ministerråd.
ISBN 978-92-893-4521-7.
s.135-156.
DOI: 10.6027/TN2016-517
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild
(2016)
Managing mergers – governancing institutional integration.Tertiary Education and Management.
ISSN 1358-3883.
Volum 22.
Hefte 3.
s.231-248.
Caspersen, Joakim
(2015)
Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter?.Creative Education.
ISSN 2151-4755.
Volum 6.
Hefte 1.
s.46-63.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline
(2015)
Institutional Governance Structures. I: The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance.Palgrave Macmillan.
ISBN 9781137456168.
s.379-397.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline
(2015)
Managing learning outcomes: Leadership practices and old modes of new governance in higher education. I: The transformation of university institutional and organizational boundaries.
Brill|Sense.
ISBN 9789463001779.
s.187-202.
Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel
(2014)
Novice teachers and how they cope.Teachers and Teaching: theory and practice.
ISSN 1354-0602.
Volum 20.
Hefte 2.
s.189-211.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline; Karlsen, Hilde; Aamodt, Per O
(2014)
Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation.Quality in Higher Education.
ISSN 1353-8322.
Volum 20.
Hefte 2.
s.195-215.
Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth
(2014)
Hva vet vi egentlig om ulikhet i høyere utdanning?.
Sosiologisk Tidsskrift.
ISSN 0804-0486.
Volum 22.
Hefte 3.
s.301-310.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline
(2014)
Læringsutbytte som styringsredskap for ledelsen i høyere utdanning. I: Kvalitet, kapasitet og relevans : Utviklingstrekk i norsk høyere utdanning.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-45050-2.
Caspersen, Joakim
(2013)
The valuation of knowledge and normative reflection in teacher qualification. A comparison of teacher educators, novice and experienced teachers.Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
ISSN 0742-051X.
Volum 2013.
Hefte 30.
s.109-119.
Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel
(2010)
Nyutdannede læreres første tid i yrket : en sjokkartet opplevelse?. I: Kvalifisering til læraryrket.
Abstrakt forlag.
ISBN 978-82-7935-291-4.
s.315-339.
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf
(2010)
Hvordan studerer allmennlærerstudentene, og hva har det å si?. I: Kvalifisering til læraryrket.
Abstrakt forlag.
ISBN 978-82-7935-291-4.
s.33-52.
Caspersen, Joakim
(2007)
Aspects of professionalism Collective nursing – personalised teaching?. I: In Tension between Organization and ProfessionProfessionals in Nordic Public Service.
Nordic Academic Press.
ISBN 978-91-85509-02-7.
s.115-132.
Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Ljusberg, Anna-Lena; Mordal, Siri; Pedersen, Cathrine; Tangen, Sonia
(2024)
Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan.
ISBN 978-82-7570-754-1.
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Mordal, Siri; Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad
(2023)
Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen.
ISBN 978-82-7570-721-3.
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Ljusberg, Anna-Lena; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2023)
Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2.
ISBN 978-82-7570-729-9.
Tøssebro, Jan; Berg, Berit; Bruteig, Rebekka; Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian
(2023)
Bedre tjenester til barn og unge med sammensatte behov? : Delrapport 1: Utgangspunktet da lovendringene trådte i kraft.
ISBN 978-82-7570-732-9.
Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond
(2023)
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2.
ISBN 978-82-7570-733-6.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik
(2023)
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.
Universitetsforlaget.
ISBN 9788215065540.
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Johansen, Wibeke; Leiulfsrud, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Nyhus, Ole Henning; Wendelborg, Christian
(2023)
Tett på - nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT : Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner.
ISBN 978-82-7570-737-4.
Storstad, Oddveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2023)
Ett steg fram og to tilbake Demokratiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomsskoleelever.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen
(2022)
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1.
ISBN 978-82-7570-688-9.
Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim
(2022)
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid.
ISBN 978-82-14-07578-6.
Hefte 2022:00963.
Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad
(2022)
Ny rammeplan i SFO : Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO.
ISBN 978-82-7570-665-0.
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre
(2021)
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser.
ISBN 978-82-7570-646-9.
Mjøen, Odd Morten; Kermit, Patrick Stefan; Caspersen, Joakim
(2021)
Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede.
ISBN 978-82-7570-657-5.
Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim
(2020)
Ettervern- en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring.
ISBN 978-82-7570-600-1.
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Røe, Melina
(2020)
På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor.
ISBN 978-82-7570-616-2.
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2019)
Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2019)
Forord. I: Skolen vår!.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-49597-5.
s.5-11.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim
(2019)
Lærlingundersøkelsen 2016 og 2017 : Analyser av variasjoner og sammenhenger .
ISBN 978-82-7570-530-1.
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan
(2019)
Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor.
ISBN 978-82-7570-594-3.
Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre
(2019)
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019.
ISBN 978-82-7570-604-9.
Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri
(2019)
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5..
ISBN 978-82-7732-289-6.
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre
(2018)
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2.
ISBN 978-82-7570-553-0.
Berg, Berit; Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Paulsen, Veronika; Svendsen, Stina
(2018)
Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige.
ISBN 978-82-7570-545-5.
Naper, Linn Renée; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Haugset, Anne Sigrid; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Osmundsen, Tonje Cecilie
(2018)
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 3. TFoU-rapport 2018:11.
ISBN 978-82-7732-275-9.
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Olsen, Marit Schei; Gjøsund, Gudveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2018)
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale..
ISBN 978-82-7570-571-4.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Ljusberg, Anna-Lena; Bunar, Nihad
(2018)
Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle.
ISBN 978-82-7570-569-1.
Caspersen, Joakim; Bugge, Hanna; Oppegaard, Sigurd
(2017)
Humanister i lærerutdanningene Valg og bruk av pensum, kompetanse og rekruttering, faglig identitet og tilknytning.
ISBN 978-82-8364-042-7.
Volum 2017.
Hefte 2.
Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Bugge, Hanna; Wendelborg, Christian
(2017)
Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.
ISBN 978-82-7570-483-0.
Volum 2017.
Hefte -.
Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim
(2017)
How does policy change universities? Outlook on the global research agenda. I: State of Higher Education 2015-2016.
s.127-132.
Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim
(2017)
Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier.
ISBN 978-82-7570-495-3.
Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude
(2017)
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1.
ISBN 978-82-7570-499-1.
Wendelborg, Christian; Kittelsaa, Anna; Caspersen, Joakim
(2017)
Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse? : Faktorer som påvirker ekskludering og inkludering i skolen.
ISBN 978-82-7570-505-9.
Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte; Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Lorentzen, Ranveig Sofie
(2017)
Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 2. TFoU-rapport 2017:09.
ISBN 978-82-7732-258-2.
Caspersen, Joakim; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian
(2017)
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?.
ISBN 978-82-7570-491-5.
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim
(2017)
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016.
ISBN 978-82-7570-508-0.
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde
(2017)
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.
ISBN 978-82-327-0308-1.
Hefte 26.
Aamodt, Per O; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens Brandi; Røsdal, Trude
(2016)
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS).
ISBN 978-82-327-0175-9.
Hefte 6.
Ludvigsen, Sten Runar; Nortvedt, Guri A.; Petterson, Astrid; Sollerman, Samuel; Olafsson, Ragnar F.; Taajamo, Matti; Caspersen, Joakim; Nyström, Peter; Braeken, Johan
(2016)
Northern Lights on PISA and TALIS.
Nordisk ministerråd.
ISBN 978-92-893-4521-7.
Volum 2016.
Hefte 517.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim
(2016)
Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014.
ISBN 978-82-7570-453-3.
Caspersen, Joakim; Michelsen, Hilde; Wendelborg, Christian
(2016)
Lærlingundersøkelsen 2015 : En analyse av yrkesfaglærernes kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur.
Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte
(2016)
Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 1: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage.
ISBN 978-82–7732–236-0.
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim
(2016)
Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015.
ISBN 978-82-7570-465-6.
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim
(2016)
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene.
ISBN 978-82-327-0220-6.
Hefte 31.
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid M. Jorde
(2016)
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.
ISBN 978-82-327-0202-2.
Hefte 19.
Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim
(2015)
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller.
ISBN 978-82-327-0094-3.
Hefte 12.
Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Wendelborg, Christian
(2015)
Lærlingundersøkelsen 2014 : Analyser av variasjoner og sammenhenger Lærlingundersøkelsen 2014.
ISBN 978-82-7570-418-2.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kongsvik, Trond
(2015)
Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning.
ISBN 978-82-7570-424-3.
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim
(2015)
Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014.
ISBN 978-82-7570-425-0.
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim
(2015)
Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014.
ISBN 978-82-7570-432-8.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kittelsaa, Anna M.; Svendsen, Stina; Haugset, Anne Sigrid; Kongsvik, Trond; Reiling, Rune Borgan
(2015)
Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder.
ISBN 978-82-7570-440-3.
Kårstein, Asbjørn; Caspersen, Joakim
(2014)
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang.
ISBN 978-82-7218-998-2.
Hefte 16.
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie
(2014)
Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013.
ISBN 978-82-327-0047-9.
Hefte 41.
Caspersen, Joakim; Kårstein, Asbjørn
(2013)
Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere.
ISBN 978-82-7218-906-7.
Hefte 14.
Caspersen, Joakim
(2013)
Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.
ISBN 978-82-93208-33-4.
Volum 2013.
Hefte 1.
Caspersen, Joakim; Støren, Liv Anne; Waagene, Erica
(2012)
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går.
ISBN 978-82-7218-858-9.
Hefte 31.
Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth; Karlsen, Hilde
(2012)
Ulikhet i høyere utdanning:En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.
ISBN 978-82-7218-859-6.
Hefte 32.
Caspersen, Joakim
(2012)
Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin.
ISBN 978-82-7218-863-3.
Hefte 33.
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti; Vindegg, Jorunn
(2011)
Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger.
Hefte 1.
Caspersen, Joakim; Wiborg, Øyvind; Lødding, Berit
(2011)
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen.
ISBN 978-82-7218-739-1.
Hefte 6.
Caspersen, Joakim
(2011)
Skolekultur og elevresultater: Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?.
ISBN 978-82-7218-785-8.
Hefte 34.
Caspersen, Joakim
(2011)
Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene.
ISBN 978-82-7218-776-6.
Hefte 29.
Caspersen, Joakim; de Lange, Thomas; Prøitz, Tine Sophie; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn
(2011)
LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement.
Universitetet i Oslo.
Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje
(2010)
Kjønn og musikk : Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk.
ISBN 978-82-7218-730-8.
Hefte 49.
Skjønsberg, Andreas; Caspersen, Joakim
(2009)
Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen - resultater fra StudData. SPS arbeidsnotat 2009 nr. 2.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
Volum 2009.
Hefte 2.
Frøseth, Mari Wigum; Caspersen, Joakim
(2008)
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
ISBN 978-82-579-4610-4.
Caspersen, Joakim
(2007)
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere -en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
ISBN 978-82-579-4575-6.
Caspersen, Joakim
(2006)
Kallet eller dannet? Motivasjon og yrkessosialsering hos sykepleiere og lærere.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
ISBN 82-579-4486-6.
Hefte 5.
Caspersen, Joakim
(2006)
Teachers' and nurses' realisation of job values.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
Hefte 02/2006.
Caspersen, Joakim
(2005)
Kallet eller dannet? -motivasjon og yrkessosialisering hos sykepleiere og lærere.
Thoresen, Stian; Aasback, Anne Wullum; Tøssebro, Jan; Mjøen, Odd Morten; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian; Buland, Trond Hallgeir; Leiulfsrud, Annelie Ingegerd Caroline Sche; Lillefjell, Monica; Anthun, Kirsti Sarheim; Wik, Sigrid Elise
(2024)
Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker.
Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker;
2024-01-24.
Tatto, Maria Teresa; Caspersen, Joakim; Brooks, Clare
(2024)
Review symposium The New Political Economy of Teacher Education: The Enterprise Narrative and the Shadow State, by Viv Ellis, Lauren Gatti and Warwick Mansell, Bristol, Policy Press, 2024, 144 pp., £47.99 (hardback), ISBN 978-1447359081 (hardback).British Journal of Sociology of Education.
ISSN 0142-5692.
Uthus, Marit; Kjelaas, Irmelin; Caspersen, Joakim; Aas, Hanne Kristin
(2023)
Kick-Off INCLUSCHOOL – nye perspektiver på inkludering som en prosess i en mangfoldig skole.
Internt Kick-Off INCLUSCHOOL;
2023-11-14.
Holmeide, Hanna; Caspersen, Joakim
(2023)
Knowledge matters - Changes in novice and experienced teachers' valuation of knowledge.
NORDPRO 2023;
2023-11-21 - 2023-11-23.
Caspersen, Joakim
(2023)
Research orientation and professional identity among Finnish and Norwegian teacher educators.
NORDPRO-konferansen 2023;
2023-11-22 - 2023-11-23.
Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny
(2022)
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge.
Psykologisk.no.
Caspersen, Joakim
(2019)
God Morgen Trøndelag.
Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Valenta, Marko; Wendelborg, Christian
(2019)
Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?.
Adressa.
Caspersen, Joakim
(2019)
Er den norske SFO-ordningen en skandale? .
Frokostmøte;
2019-01-24.
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2019)
ALTERNATIVE LØP I YRKESFAG/VGO ELLER: MULIGHETER FOR UTSATTE GRUPPER I OVERGANGENE I UTDANNINGSLØPET.
Yrkesfagkonferansen 2019;
2019-01-31.
Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika; Tøndel, Gunhild
(2019)
Arr. workshop "Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst".
Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst;
2019-11-06.
Caspersen, Joakim
(2019)
Mechanisms for exclusion in an inclusive extended education.
WERA Conference - Extended Education Network;
2019-09-26 - 2019-09-28.
Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim
(2018)
Barnevernets forebyggende arbeid mot vold i minoritetsfamilier.Tidsskriftet Norges Barnevern.
ISSN 0800-1014.
Volum 95.
Hefte 1.
s.4-17.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2018)
Praksisopplæring og læringsutbytte - betydningen av koherens.
Nordpro-konferansen 2018: Makt, teknologi og mennesker;
2018-11-08 - 2019-11-09.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline
(2017)
Editorial: Higher Education Learning Outcomes – Transforming Higher Education?.European Journal of Education.
ISSN 0141-8211.
Volum 52.
Hefte 1.
s.3-7.
DOI: 10.1111/ejed.12204
Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen
(2017)
Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015..
Møte i arbeidsutvalget for Nasjonalt fagskoleråd;
2017-05-23.
Caspersen, Joakim
(2017)
Kan akademiseringen av sykepleiefaget ha gått på bekostning av yrkesrelevansen?.
Fagbladet, For medlemmer av Fagforbundet.
Caspersen, Joakim
(2017)
Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.
Årskonferanse for Rådet for offentlige fagskoler-;
2017-05-04.
Caspersen, Joakim
(2016)
Nyutdannede lærere - samarbeid, støtte og mestring. Resultater fra TALIS.
Konferanse for nettverk for nyutdannede lærere, Sør-Trøndelag;
2016-02-02.
Caspersen, Joakim
(2016)
Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og spesialundervisning.
Fagdag Utdanningsdirektoratet;
2016-02-15.
Caspersen, Joakim
(2016)
Registerdata i PPT.
Seminar Utdanningsdirektoratet;
2016-02-15.
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim
(2016)
Mål for mobbing.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Hefte 1.
s.41-45.
Caspersen, Joakim
(2016)
Fremtidens innovatører – studentene.
NIFUs årskonferanse;
2016-05-20.
Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude
(2016)
Skolelederutdanning og avtrykk på praksis.
Över alla granser: Konferens for svenska och norska utbildare inom de statlige rektorsutbildningarna;
2016-06-14 - 2016-06-15.
Caspersen, Joakim
(2016)
Evaluering av lærerspesialistordningen - en gjennomgang.
Seminar for Foreldreutvalget for Grunnopplæringen;
2016-10-20.
Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian; Røe, Melina
(2016)
Elevundersøkelsen - ikke bare en konkurranse med naboskolen.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Hefte 4.
s.41-47.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O
(2016)
Measuring Learning Outcomes- symposium presentation CHER-conference.
CHER-conference 2016;
2016-09-05 - 2016-09-07.
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim
(2016)
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister. Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.
Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeidsgruppe for lærerspesialistordningen;
2016-10-21.
Caspersen, Joakim
(2015)
Lærerkompetanse, skoleledelse, og mangfold i skolen.
Møte i Høyres utdanningspolitiske utvalg;
2015-03-13.
Caspersen, Joakim
(2015)
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge. En sammenligning av ulike studiemodeller.
Møte i UHRs gruppe for praksis i tannhelseutdanningene;
2015-04-13.
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild
(2015)
Managing mergers - governing Institutional integration.
EAIR-konferanse;
2015-08-31 - 2015-09-02.
Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim
(2015)
Leadership practices in elite and non-elite study programs. The introduction of learning outcomes in higher education.
Workshop;
2015-02-10 - 2015-02-11.
Caspersen, Joakim
(2015)
Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy?.
Northern Lights conference;
2015-05-10 - 2015-05-11.
Caspersen, Joakim
(2014)
Kvalitet i praksis- veilederperspektivet.
Innspillsseminar Helse Bergen;
2014-02-05.
Caspersen, Joakim
(2014)
Sosial mobilitet og mulighet for klassereiser - fleip eller fakta?.
Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel
(2014)
Hvorfor er det så vanskelig å være nyutdannet lærer?.
Aftenposten Viten.
ISSN 2464-3033.
Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O
(2014)
Resultater fra TALIS 2013. Et utvalg norske funn for ungdomstrinnet i internasjonalt lys.
Presentasjon for politisk ledelse, Kunnskapsdepartementet;
2014-05-26 - .
Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O
(2014)
Resultater fra TALIS 2013: Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys.
Hefte 10.
Caspersen, Joakim
(2014)
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang.
UHR-styringsgruppemøte "Kvalitet i praksisstudier";
2014-06-12.
Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim
(2014)
Managing learning outcomes Leadership in higher education at the interface between policies and professions.
CHER conference 2014;
2014-10-08 - 2014-10-10.
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline
(2014)
Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.
Nordic models in times of crisis - what is at stake?;
2014-10-08 - 2014-10-09.
Caspersen, Joakim
(2014)
Fem myter om lærere.
Caspersen, Joakim
(2014)
Kvalitet i praksis. Hva mener praksisveilederne? Hva er god samhandling mellom utdanningsinstitusjon og praksis?.
Fagdag for helse- og velferdsutdanningene, Høgskolen i Nord-Trøndelag;
2014-10-29.
Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel
(2014)
Ny i lærerprofesjonen - hva er det som er så vanskelig?.
Konferanse om TALIS 2013;
2014-11-17.
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2014)
Unmasking the effects of student engagement on grades, learning outcomes and professional commitment.
NORDPRO-konferansen 2014. De nordiske velferdsmodellene. Velferdsmodeller i endring – Implikasjoner for praktisk profesjonsutøvelse og profesjonsutdanning;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Caspersen, Joakim
(2014)
Hvordan måle kvalitet og relevans?.
SPS-konferansen 2014;
2014-12-04.
Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim
(2014)
Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.
NFHE Conference;
2014-10-08 - 2014-10-09.
Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim
(2014)
Leadership practices in elite and non-elite education. The case of introducing learning outcomes in higher education.
Knowledge, status and power. Elite education, training and expertice;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Caspersen, Joakim
(2013)
Ikke bare en helgevakt.
Manifest tidsskrift.
Caspersen, Joakim
(2013)
Kvalitet i praksis.
Fagdag Lovisenberg Diakonale Høgskole;
2013-05-27.
Caspersen, Joakim
(2013)
Kvalitet i praksis.
Kontaktmøte mellom helse- og utdanningsmyndighetene;
2013-03-20.
Caspersen, Joakim
(2013)
Kvalitativ og kvantitativ forskning - muligheter og begrensninger.
Seminar/fagdag om forskningsmetode;
2013-11-14.
Caspersen, Joakim
(2013)
"Den nyutdannede læreren".
Juleseminar - institutt for grunnskole- og faglærerutdanning;
2013-12-18.
Caspersen, Joakim
(2012)
Out of step? The valuation of knowledge and normative reflection in teacher education and schools.
NORDPRO konferanse Århus;
2012-10-25 - 2012-10-26.
Caspersen, Joakim; Karlsen, Hilde; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf
(2012)
Results of Higher Education: Learning outcomes - perspectives on a moving target?.
2012 SRHE Conference;
2012-12-12 - 2012-12-14.
Caspersen, Joakim
(2012)
Utdanning og ulikhet - en litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.
Styremøte Akademikerne;
2012-09-06.
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf
(2010)
Bijobb hindrer ikke studier.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Caspersen, Joakim
(2010)
Privat, avgrenset, fragmentert.
Caspersen, Joakim
(2009)
Profesjonsutdanning og praksisretting - hvordan lykkes?.
Faglig internseminar, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Nord Trøndelag;
2009-05-14.
Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel
(2009)
Practice shock - theoretical and empirical considerations.
European Sociologial Association, 9th conference;
2009-09-01 - 2009-09-05.
Caspersen, Joakim; Lassen, Kjersti
(2009)
Hvem skal undervise de yngste?.
Caspersen, Joakim
(2008)
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.
Seminar om nyutdannede studenters vurdering av utdanningen, og hvordan dette kan brukes i studiekvalitetsarbeidet.;
2008-04-01.
Caspersen, Joakim
(2008)
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen. Fokus på barnevernspedagoger.
Barnevernpedagogutdanningenes lærerkonferanse 2008;
2008-04-01.
Caspersen, Joakim
(2008)
Individual and contextual characteristics in teachers' approaches to knowledge.
The School- a Learning organisation;
2008-04-07 - 2008-04-08.
Caspersen, Joakim
(2008)
Norwegian teacher students' integration of knowledge. Professional learning as epistemic trajectories.
5th interim conference of the international sociological association, sociology of professional groups;
2008-09-12 - 2008-09-13.
Caspersen, Joakim
(2008)
Føler seg ikke kvalifiserte for arbeidslivet. Intervju i Oslostudenten.
Caspersen, Joakim
(2008)
Gap mellom utdanning og arbeidsliv.
Caspersen, Joakim
(2008)
Er nyutdannede ferdigvare?.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
Munthe, Elaine; Caspersen, Joakim; Riksaasen Hatlevik, Ida Katrine
(2007)
Report to Eurydice. Teachers' autonomy- Norway.
SPS arbeidsnotat 6/2007;
2007-12-01.
Caspersen, Joakim
(2007)
Individual and contextual characteristics in teachers’ professional development.
8th Annual Conference of the European Sociological Association;
2007-09-03 - 2007-09-06.
Caspersen, Joakim
(2007)
"Three aspects of professionalism in Norwegian teaching and nursing".
"Professions, citizenship and the changing worlds of welfare governance";
2007-09-02 - 2007-09-03.
Caspersen, Joakim
(2006)
Teachers' and nurses' realisation of job values.
23rd Nordic Conference of Sociology;
2006-08-18 - 2006-08-20.