Formidling
Strand, Olaug
(2024)
Likeverd i utdanningen–Et nytt "PISA-sjokk"?.
Temaseminar;
2024-01-25.
Wagner, Åse Kari H.;
Strand, Olaug
(2024)
De mest sårbare tiåringene har tapt mest i lesing. Det er alvorlig.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Strand, Olaug
(2024)
Innvandrerbarn leser mest.
Strand, Olaug;
Knudsen, Knud
(2024)
Hva betyr skolemiljø for elevprestasjon på elev- og skolenivå?.
PIRLS konferansen 2024;
2024-04-12.
Strand, Olaug;
Wagner, Åse Kari H.
(2024)
Hva betyr hjemmemiljø for elevenes leseresultater?.
PIRLS konferansen 2024;
2024-04-12.
Strand, Olaug;
Wagner, Åse Kari H.
(2024)
Hjemmemiljø.
Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;
2024-05-07 - 2024-05-08.
Strand, Olaug;
Mossige, Margunn
(2024)
Tekstnær lesing.
Skriv!Les!;
2024-05-07 - 2024-05-08.
Strand, Olaug
(2024)
Skolen kasta ut spill, skjerm og 4000 gamle bøker for å øke lesegleden.
Støle, Hildegunn;
Strand, Olaug
(2024)
Elevane sine haldningar til lesing og lesevanar på fritida.
PIRLS-konferanse;
2024-04-12.
Mossige, Margunn;
Strand, Olaug;
Berge, Ingeborg Margrete
(2023)
Close Reading Lærersvar høsten -22.
Planleggingsdag;
2023-03-02 - .
Mossige, Margunn;
Strand, Olaug
(2023)
Close Reading for å gjera elevane til sjølvstendige lesarar.
Nasjonal konferanse om lesing;
2023-03-27 - 2023-03-28.
Strand, Olaug
(2023)
Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk utviklet av UDIR.
Fagdag i regi av skolesjef og veilederkorpset for arbeid med flerspråklige elever;
2023-01-26.
Strand, Olaug
(2023)
Språklæring.
Wagner, Åse Kari H.;
Strand, Olaug;
Støle, Hildegunn;
Knudsen, Knud
(2023)
I 20 år har vi fulgt med på tiåringers leseprestasjoner: Nå er vi bekymret..
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Strand, Olaug;
Mossige, Margunn
(2023)
Tekstnær lesing - for å gjøre elevene til selvstendige lesere av komplekse tekster..
Fagnettverksdag;
2023-11-14.
Strand, Olaug;
Mossige, Margunn;
Berge, Ingeborg Margrete
(2023)
Close Reading in Norwegian schools. New perspectives on reading comprehension in high school education..
Forskermøte UWE Bristol ;
2023-11-20 - 2023-11-23.
Wagner, Åse Kari H.;
Støle, Hildegunn;
Knudsen, Knud;
Strand, Olaug
(2023)
Relative Age, Gender and Reading Achievement for Students in four Nordic countries (PIRLS 2016-2021) .
10th IEA International Research Conference (IEA IRC) ;
2023-06-28 - 2023-06-30.
Strand, Olaug;
Mossige, Margunn
(2022)
Close Reading - tilbakemeldingar, tekstbaserte spørsmål, annotering og diskusjon.
Planleggingsdag;
2022-02-01.
Mossige, Margunn;
Strand, Olaug
(2022)
Oppsummering av tilbakemeldingar Close reading.
Planleggingsdag;
2022-09-12.
Mossige, Margunn;
Strand, Olaug
(2022)
Close Reading i Dekomp.
Presentasjon;
2022-03-10.
Wagner, Åse Kari H.;
Strand, Olaug
(2022)
PIRLS 2021.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-03 - 2022-04-04.
Strand, Olaug
(2022)
Har alle elever like muligheter i dagens skole?.
Liberal Café;
2022-05-11.
Mossige, Margunn;
Strand, Olaug
(2021)
Akademisk lesing og skriving– eit samarbeidsprosjekt mellom Lundeneset vgs. og Lesesenteret ved UiS H2021-V2022.
Planleggingsdag;
2021-08-12 - .
Strand, Olaug;
Jensen, Maria Therese
(2021)
The Interplay between Students' Home Language, Parental Education, School Belonging and Reading Achievement in Norwegian PIRLS 2016.
9th IEA International Research Conference;
2021-11-14 - 2021-11-18.
Strand, Olaug
(2021)
Sosial bakgrunn har mer å si for leseferdigheter enn språklig bakgrunn.
Strand, Olaug;
Jensen, Maria Therese
(2020)
The Interplay between Students' Home Language, Parental Education, School Belonging and Reading Achievement in PIRLS 2016.
9th IEA International Research Conference;
2020-11-14 - 2021-11-18.
Støle, Hildegunn;
Strand, Olaug
(2019)
"Digital assessment of reading: digital-PIRLS and e-PIRLS".
Grensesnitt (PO) seminar;
2019-03-18 - 2019-03-19.
Strand, Olaug;
Schwippert, Knut
(2019)
Betydningen av hjemmespråk og læringsfremmende ressurser i hjemmet for tiåringers leseferdigheter: PIRLS 2016.
SkrivLes!2019;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Strand, Olaug;
Schwippert, Knut
(2019)
Betydningen av hjemmespråk og læringsfremmede ressurser i hjemmet for tiåringers leseferdigheter: PIRLS 2016.
NOLES-konferance;
2019-03-11 - 2019-03-13.
Strand, Olaug
(2018)
Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat.
Strand, Olaug
(2018)
Å få tilgang til tekst når norsk er andrespråket.
Seminar om lettlestbøker;
2018-10-18.
Strand, Olaug;
Wagner, Åse Kari H.;
Foldnes, Njål
(2017)
Flerspråklige elevers leseresultater i PIRLS 2016.
PIRLS konferanse;
2017-12-06.