Bli med på Sola-seminaret! Dette er en møteplass for alle som jobber innen skole, men nyutdannede barnehagelærere og lærere er den primære målgruppen for seminaret.
For barnehagelærere uteksaminert vår 2024 Påmelding:https://nettskjema.no/a/solaseminar-bhg25
For grunnskolelærere og lektorer uteksaminert vår 2024 Påmelding: https://nettskjema.no/a/solaseminaret-skole25
Mer informasjon og program kommer høsten 2024!
Hvis du er nyutdannet, er Sola-seminaret en fin arena for å treffe lærere, veiledere, styrere, rektorer og barnehage- og skolefaglig ansvarlige.
Solaseminaret er en møteplass for nyutdannede barnehage lærere og lærere, veiledere, styrere, rektorer, og barnehage- og skolefaglig ansvarlige, men det er de nyutdannede lærere som er den primære målgruppen for seminaret.
Les også: Sola-seminaret er et sikkert vårtegn blant ferske lærere og barnehagelærere
Hensikten ved å invitere bredt er at de ulike partene som skal samarbeide om gode ordninger for nye lærere får kunnskap om nye læreres yrkesstart, om hva nye lærere etterspør veiledning om i yrkesstarten og kan motiveres til å bidra til at nye lærere får oppleve glede og mestring i yrket. Samarbeidet handler om å inkludere nye kollegaer i arbeidsfellesskapet som grunnlag for nye læreres profesjonell utvikling.
Målrettet arbeid for veiledning
UiS arbeider målrettet for at alle kommuner og fylkeskommuner skal tilby veiledning til alle nytilsatte nyutdannede pedagoger i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring, jfr. ny intensjonsavtale mellom KD og KS. Som svar på Utdanningsdirektoratets forventning om å synliggjøre arbeidet gjennom promoteringsarbeid og etablering av møteplasser mellom nyutdannede, veiledere, ledere og eiere, tilbyr UiS «Sola-seminar» og «Forum for lokale veiledere».
Godt grunnlag for profesjonell utvikling
Hensikten ved å invitere bredt er at de ulike partene som skal samarbeide om gode ordninger for nye lærere får kunnskap om nye læreres yrkesstart, om hva nye lærere etterspør veiledning om i yrkesstarten og kan motiveres til å bidra til at nye lærere får oppleve glede og mestring i yrket. Samarbeidet handler om å inkludere nye kollegaer i arbeidsfellesskapet som grunnlag for nye læreres profesjonell utvikling.