Språk, kreativitet og mangfold (BLU320)
I dette praksisnære emnet er det særlig fokus på barns kommunikasjon og skapende prosesser i en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage. Språk, kreativitet og mangfold lar deg utforske hvordan barn uttrykker seg – ikke bare gjennom ord, men på ulike måter, spesielt gjennom estetiske uttrykk, drama og lek – og hvordan du som barnehagelærer kan legge til rette for og støtte de ulike måtene å kommunisere på. Språkmøter og skaperglede står altså sentralt, og prosjektarbeid er både et viktig tema og arbeidsmåte i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BLU320
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det tas utgangspunkt i et vidt språkbegrep som omfatter barns ulike uttrykksmåter. Emnets undervisnings- og arbeidsformer har en praksisnær tilnærming til barns kreativitet, utforsking, språklige og estetiske uttrykk. Studentene skal få gjøre seg erfaringer med - og fordype seg i - barnehagens mulighetsrom. Gjennom å lytte til barn og fremme kreativitet og mangfold vil ulike sider ved et bærekraftig samfunn bli utforsket. Den gjennomgående mangfoldstenkningen i emnet har et ressursperspektiv som blant annet omfatter barns alder, utvikling, kjønn, kulturelle og språklige variasjoner. Mangfoldsbegrepet omfatter også barnehagens varierte arbeidsmåter med ulike uttrykksformer og materialer, inkludert digital teknologi.
Emnets innhold er organisert i følgende tematiske samlinger:
- Språk, kreativitet og mangfold
- Barns utforsking, tenkning og uttrykk
- Fortellinger for barn og barns fortellinger
- Barnehagens mulighetsrom
- Medvirkning og meningsskaping
- Kunstmøter, kulturmøter og kommunikasjon
Emnet er relevant for alle barnehagelærerstudenter og gir et godt grunnlag for masterstudiet i barnehagevitenskap, spesielt profilene "Kommunikasjon og språk i barnehagen" og "Mangfold, tilhørighet og bærekraft i barnehagen".
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- språklig og kulturelt mangfold som ressurs i barnehagen
- ulike kulturer og fortellertradisjoner, inkludert den samiske
- ulike sjangre, medier, teknologier, materialer og uttrykksformer som kan bidra til å fremme barns estetiske erfaringer, tenkning, kreativitet og medvirkning i barnehagen
- det fysiske inne- og uterommets betydning for barnehagens arbeid med språk, kreativitet og mangfold
- ledelse og didaktikk i arbeidet med språk og kreative prosesser i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten kan:
- legge til rette for varierte og inkluderende kommunikasjonsformer og samhandlingspraksiser i barnehagen
- invitere og motivere barn til meningsskaping gjennom varierte uttrykk i ulike kommunikasjonskontekster
- lede utforskende, estetiske og skapende prosesser, samt fange opp og videreføre barns bidrag i disse prosessene
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ta i bruk hensiktsmessige og varierte sjangre, medier, teknologier, materialer og uttrykksformer i barnehagen
- anvende nyere nasjonal og internasjonal forskningslitteratur innenfor emnets tematikker til å utvikle sin egen praksis
- kritisk vurdere og analytisk reflektere over ulike praksiser i barnehagen for å kunne se og medvirke til utvikling av barnehagens mulighetsrom innen språk, kreativitet og mangfold
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Gruppepresentasjon og individuell fagsamtale
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppepresentasjon | 2/5 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Individuell fagsamtale | 3/5 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamen består av to sammenhengende deler:
• Flerfaglig gruppepresentasjon. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 40%
• Individuell fagsamtale. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 60%
Ingen hjelpemidler tillatt. Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80% obligatorisk tilstedeværelse
- 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til matematikk og forming. Omfang: 1 dag.
- 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til drama og norsk. Omfang: 1 dag.
- 1 individuell skriftlig oppgave knyttet til norsk og forming. Omfang: 1500 ord, +/- 10%
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Hege HervikEmneansvarlig:
Katarzyna Anna TunkielPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudieprogramleder:
Per Einar SæbbeStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen vil preges av estetiske læreprosesser. Den vil ta form av tema- og prosjektarbeid, praktisk undervisning, seminar, forelesninger, veiledning og ekskursjoner. Digital teknologi vil aktivt brukes som verktøy og medium i undervisningen og mellom samlingene. Arbeid med og refleksjon rundt praksisnære erfaringer og beskrivelser vil bli vektlagt.
Praksisperioden utgjør en integrert og viktig del av fordypningen. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.