Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)
Emnet legger vekt på profesjonsutvikling og forskning knyttet til kroppsøvingsfaget. Studentene skal kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL3067
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Profesjonsutvikling i kroppsøving
- Vurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning i kroppsøvingsfaget
- Forskningsetikk og lovverk
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal:
- ha kunnskap om profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor kroppsøvingsfaget
- kunne analysere vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor kroppsøvingsfaget
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene:
- presentere et valgt problemområde innen profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike teoretiske og fagdidaktiske tradisjoner innenfor den aktuelle fagprofilen
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger
- bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig oppgave over 5 arbeidsdager med karakter A-F. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Det er obligatorisk oppmøte: 80 %
- Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10 %). Denne oppgaven skal presenteres for klassen. Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudent sin oppgave.
- Gruppeoppgave (2000 - 2500 ord) om valgt forskningsmetode.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Atle MjåtveitStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminar presentasjoner.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
- Undervisning/forelesning 60 timer
- Arbeidskrav 1+2 50 timer
- Forberedelser til undervisning 122 timer
- Muntlig presentasjon 40 timer
- Eksamen hjemmeeksamen 150 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer