Praksis 5 (SFPPR5)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

SFPPR5

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Praksisperioden i 5. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 20 arbeidsdager. Praksisperioden er tilrettelagt for internasjonal praksis. Praksis skal ha fokus på Fysisk aktivitet og bevegelsesglede og måltidsglede (SFP301) og profesjon, organisasjon og ledelse 2 (SFP302). Praksisen skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen. Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….

Kunnskap:

  • om pedagogens ledelse knyttet til et inkluderende leke- og læringsmiljø
  • omorganisasjonskultur profesjonsutøvelse, ledelse av lærende organisasjoner
  • praktis tilrettelegging av fysisk aktivitet og bevegelsesglede, mat og måltidsglede profesjonsrettet pedagogikk, inkludert profesjonsetikk
  • om ledelse knyttet til en mangfoldig barnegruppe
  • om skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap
  • ved internasjonal praksis: kunnskap om kulturelle og institusjonelle forskjeller mellom norsk skolemodell og vertslandets skolemodell

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere aktiviteter i skolefritidsordningen og i skolen, på egenhåndog sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
  • at
  • drøfte ledelse og organisasjonsutvikling ut fra profesjonsetiske perspektiv
  • ved internasjonal praksis: beskrive norsk skolemodell og rammeplan og se det i lys av vertslandets skolemodell

Generell kompetanse:

  • kan ta til seg og reflektere over tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
  • Kan diskutere og kommentere arbeidet i lys lover og forskrifter, praksisskolens planverk, samt forskning og teori 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

For de 20 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.

Arbeidskrav knyttet til Fysisk aktivitet og bevegelsesglede og måltidsglede og Profesjon, organisasjon og ledelse 2. Se emneplan for fagene.

  • Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av gruppediskusjoner og individuell veiledning.

Praksis kan ikke tas på egen arbeidsplass

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto