Barnehagevitenskap – master 2 år

Er du barnehagelærer og ønsker å styrke den faglige kompetansen din for å heve kvaliteten i barnehagen? Vil du ruste deg som leder og bidra til å forme framtidens barnehage? Da er master i barnehagevitenskap noe for deg. Masteren har fire profiler som gir mulighet for fordypning og spisskompetanse innen et felt du er særlig interessert i.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

2 år / 4 semestre (heltid, men samlingsbasert)

Studiepoeng

120

Undervisningsspråk

Norsk

Antall studieplasser

20

Studentforeninger

Lærerstudentene

Poenggrense

2022: 2,72 (opptak annethvert år)

Studiestart

Høst 2024

Opptakskrav

Se opptakskrav

Søknadsfrist 15. april

Merk at du i tillegg må søke UDIR mellom 1. februar og 1. mars dersom du ønsker å søke deg til profil 2, 3 eller 4.

Samlingsdatoer

Jeg bruker kompetansen jeg fikk i veiledning og ledelsesfaget hver dag i kommunikasjonen med de voksne i barnehagen.

Bjørg Oltedal , tidligere student master i barnehagevitenskap

Les intervjuet med Bjørg Oltedal og hvorfor hun valgte å ta master i barnehagevitenskap.

Om studiet

Tett på forskning

Mastergradsstudium i barnehagevitenskap er disiplin- og profesjonsbasert. Du får undervisning av dyktige fagfolk som har fokus på kvalitet og utvikling, og som er del av og sitter tett på et aktivt og ledende forskningsmiljø på barnehagefeltet. All barnehageforskning ved UiS inngår i FILIORUM - senter for barnehageforskning.

Et overordna mål med mastergradsstudiuet i barnehagevitenskap er å styrke profesjonen, profesjonsforskningen og forskningen på praksis. Pedagogikk vil, sammen med øvrige fagområder i det barnehagevitenskaplige feltet, danne en interdisiplinær basis i masterprogrammet.

Samlingsbasert

Studiet er et samlingsbasert og nettstøttet heltidsstudium med tre samlinger pr. semester. Det gis også digital undervisning og arbeidskravene er lagt opp som en kombinasjon av individuelle oppgaver og gruppearbeid.

Det er også mulig å ta masteren over et lengre tidsløp, gjennom å søke seg inn på enkeltemner dersom det er ledig kapasitet. Opptak til enkeltemner åpner i midten av juni og november. Les mer om enkeltemner.

Fire profiler

Du må velge en profil etter opptak til studieprogrammet. Det gjelder ikke hvis du ikke har tatt eksamen i en av profilene fra tidligere. Det er for tiden fire aktuelle profiler å velge mellom:

  • Profil 1: Mangfold, tilhørighet og bærekraft
  • Profil 2: Profesjon og ledelse
  • Profil 3: Kommunikasjon og språk
  • Profil 4: Digital kompetanse

Liknende studier

Fire fordypningsprofiler på barnehagevitenskap master

Felles for alle profilfordypningene er at du får grunnleggende kunnskap om barnehagen som forskningsarena. Dette inkluderer forskningsbasert kunnskap og verktøy til kritisk å analysere og kritisk vurdere forskning og selv bidra til utvikling av barnehagefeltet og forskningsfeltet

Mangfold, tilhørighet og bærekraft

Du får kompetanse i faglige og teoretiske perspektiver på mangfold, tilhørighet og bærekraft i en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage. Det vil bli arbeide med både kunnskaps-, ferdighets- og holdningsaspekter knyttet til pedagogisk ledelse og barns medvirkning, lek og læring i en mangfoldig og bærekraftsorientert barnehage.

Profesjon og ledelse

Du møter ulike faglige og teoretiske perspektiver på organisasjonsutvikling, ledelse og veiledning. Gjennomgående tematikker i profilen er i) læring, profesjon og etikk, ii) organisasjons- og læringskultur, iii) barnehagelærerarbeidet og iv) veiledning, tradisjoner og metoder.

Kommunikasjon og språk

Du møter ulike faglige og teoretiske perspektiv på barns språkutvikling og språklæring i barnehagen, og blant annet få forskningsbasert kunnskap om og erfaring med lekens rolle, språklige utfordringer, varierte arbeidsmåter og forebyggende tiltak og tilhørighet i barnehagens pedagogiske tilbud.

Digital kompetanse

Bli kjent med ulike faglige, praktiske og teoretiske perspektiver på arbeid med digital kompetanse i barnehagekontekst. Sentralt er relevant kompetanse i bruk av digital teknologi som omfatter digitale verktøy, ressurser og medier i det pedagogiske arbeidet. Gjennomgående tematikker i profilen er i) barn i en digital verden, ii) etiske perspektiver, iii) profesjonsfaglig digital kompetanse og iv) pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barn.

Hva kan du bli?

Etter studiene ønsker jeg å fortsette i den spennende jobben jeg har, med en økt kompetanse som jeg håper de andre ansatte i barnehagen også vil få glede av. I tillegg kan det også være aktuelt med videre studier, for dette gav mersmak.  

Silje Vignes Flesjå , ferdig med sin mastergrad i barnehagevitenskap våren 2023.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Barnehagevitenskap - obligatoriske emner

  • Profil

    • Profil Mangfold, tilhørighet og bærekraft

      • Obligatorisk emne

        • Estetiske, kulturelle og kommunikative perspektiver i en flerkulturell og mangfoldig barnehage

          Første år, semester 1

          Estetiske, kulturelle og kommunikative perspektiver i en flerkulturell og mangfoldig barnehage (MBV125)

          Studiepoeng: 15

        • Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft

          Første år, semester 2

          Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft (MBV135)

          Studiepoeng: 15

      • Utveksling eller emne ved UiS

    • Profil Profesjon og ledelse

      • Obligatorisk emne

        • Profesjonsveiledning i utdanning og yrke

          Første år, semester 1

          Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100)

          Studiepoeng: 30

      • Utveksling eller emne ved UiS

    • Profil Kommunikasjon og språk

      • Obligatorisk emne

        • Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert

          Første år, semester 1

          Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert (VBS210)

          Studiepoeng: 30

      • Utveksling eller emne ved UiS

    • Profil Digital kompetanse

      • Obligatorisk emne

        • Digital kompetanse i barnehagen

          Første år, semester 1

          Digital kompetanse i barnehagen (DKB100)

          Studiepoeng: 30

      • Utveksling eller emne ved UiS

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Etter endt masterstudium skal kandidaten ha tilegnet seg følgende faglige og forskningsmessige kompetanser innenfor kategoriene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • spesialisert og forskningsbasert kunnskap om barn, barndom og barnehagen som arena for barns utvikling, lek og læring i et mangfoldig samfunn
  • inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonell aktør i arbeid med kvalitetsutvikling og ledelse i barnehagen
  • inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer, profesjonsetikk, vitenskapsteori og forskningsmetode

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • innhente, utvikle og kritisk vurdere kunnskap om barnehagefeltet
  • dele og drøfte profesjonsfaglige problemstillinger
  • anvende sin innsikt i vitenskapelig tenkning, metodologi og forsknings- og profesjonsetikk på en reflektert og relevant måte i eget forskningsarbeid

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • forholde seg kritisk reflekterende til egen og andres forskning og ulik anvendelse av forskningsresultater
  • gjennom forskning og utviklingsarbeid bidra til ny kunnskap og utvikling i sitt fagfelt
  • anvende ulike sjangre og medier for å kommunisere og drøfte relevante problemstillinger og kunnskaper innenfor fagområdet

Opptakskrav og slik søker du

Mastergradsstudium i barnehagevitenskap er rettet mot barnehagelærere og andre som har en relevant bachelorgrad.

Du kan søke mastergrad i barehagevitenskap om du har:

  • Bachelor i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning
  • Annen relevant utdanning på bachelornivå.

Som beskrevet er master i barnehagevitenskap oppbygd med noen fellesemner og med flere ulike profiler. Profil 1, Mangfold og bærekraft i barnehagen, er tilknyttet lokalt opptak ved Universitetet i Stavanger, med søknadsfrist 15. april.

Profil 2, 3 og 4 inneholder derimot emner som er en del av ulike videreutdanningstilbud finansiert av Utdanningsdirektoratet. Her er søknadsfristen 1. mars.

Dersom du ønsker opptak på profil 2, 3 eller 4 må du søke opptak via Utdanningsdirektoratet (Udir) i tillegg til å søke om opptak på masteren på UiS.

Dersom du ikke ønsker eller får plass på en av profilene 2, 3 eller 4, vil du uansett få plass på profil 1.

Søkere som tidligere har gjennomført og bestått emner på masternivå innenfor ett av disse videreutdanningstilbudene, eller tilsvarende studier på masternivå, kan søke om innpass til den aktuelle profilen i masterstudiet. Dette gjøres etter opptak.

Søknadsprosessen skjer i to trinn dersom du ønsker å søke opptak til profil 2, 3 eller 4

  • De som ønsker profil 1- Mangfold, tilhørighet og bærekraft- skal kun søke lokalt, innen 15. april.
  • De som ønsker å søke seg til en av de øvrige profilene; 2) profesjon og ledelse, 3)kommunikasjon og språk eller 4) digital kompetanse skal søke opptak, både lokalt til UiS innen 15. april, og via Udir innen 1. mars.

De som ønsker opptak på profil 2, Ledelse og veiledning i barnehagen, må også søke opptak til emnet PVE100, Viderereutdanning for praksislærere. Dette er for øvrig et emne som også kan gjennomføres separat. Søknadsfristen til dette emnet er 1. mars. Det må søkes på Udir sin nettside, og dette gjelder både for masterstudenter og dem som kun ønsker å ta dette ene emnet.

Tilsvarende må de som ønsker opptak på profil 3, Kommunikasjon og språk i barnehagen, søke opptak til Barns språkutvikling og språklæring (VBS210), innen 1. mars på Udir sine nettsider.

Dersom du ikke er innenfor målgruppen til de to videreutdanningene via Udir eller ikke får plass, vil du få mulighet til å søke på emnene i etterkant av opptak dersom det er ledig plasser. Alle som får opptak på master i barnehagevitenskap får plass på profil 1, Mangfold, tilhørighet og bærekraft i barnehagen.

Møt våre studenter

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester
3. semester

Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske barnehagehverdagen er i høyeste grad internasjonal med behov for personale med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av barn. Et mål for studiet er at studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt om andre lands barnekultur, barnehagevirksomhet og barnehagelærerutdanning.

Opplegg for utvekslingen
Tanken er at man finner et emnetilbud hos de utvalgte partnerne i utlandet som kan innpasses i graden din her hjemme. I samarbeid med programledelsen, åpnes det for fleksibilitet for både kortere og lengre utenlandsopphold.

Internasjonalisering hjemme
I tillegg til at studentene vil bli presentert for internasjonal barnehageforskning i undervisninga, blir de inviterte til å delta på Forum FILIORUMder både nasjonale og internasjonale forskere presenterer sitt forskningsarbeid. Tredje semester har studentene mulighet for å benytte seg av universitetets utvekslingsavtaler.


Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Madli Dagestad ,Hagbard Lines hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Utveksling

  • Alle land

    Linköpings universitet

    Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities ( ).

  • Sverige

    Linköpings universitet

    Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities ( ).

Aktuelt fra Institutt for barnehagelærerutdanning

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier

Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...

Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere

Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...

Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre

Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...

Kjersti Velde Helgøy er ny førsteamanuensis ved KSU

Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.

FILIORUM-forskere del av nytt nordisk forskningssamarbeid

FILIORUM blir en sentral partner i et nytt prosjekt som skal gi kunnskap om hvilke barnehagepraksiser som bidrar til høy...

Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse

Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...

50 år med barnehagelærerutdanning i Stavanger

Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetans...

Nytt tilbud til studenter med norsk som andrespråk

Nå skal studenter som har norsk som andrespråk få tilbud om ekstra oppfølging. Ordningen tar sikte på å gi studentene et...

Inkluderende forskningsprosjekt skal se nærmere på de matematiske utfordringer utviklingshemmede møter i dagliglivet

UiS-forskere skal utvikle matematikkressurser som hjelper barn med utviklingshemning å få den nødvendige matematiske for...

Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...

UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»

Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...

NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen

Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...

PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø

PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...

Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen

Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...

Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført

26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...

Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig

Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...

Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste

Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...

FILIORUM-forskere med ny bok om barnehageutvikling

Barnehagen har de siste årene stått ovenfor en rekke nye reformer og endringer, og det stilles i dagens samfunn høye kra...