Skulle du ønske du hadde spisskompetanse innen kunstig intelligens på arbeidsplassen? Da passer denne KI-spesialistutdanningen perfekt for deg. En kort, remote og praktisk tilnærming til hvordan du og din bedrift kan bruke KI på jobb på en effektiv måte.
Hva kan du bli?
Med en barnehagelærerutdanning kan du jobbe som:
- barnehagelærer
- pedagogisk leder
- styrer i barnehage
Du kan også jobbe andre steder enn i barnehagen, som for eksempel i SFO, fritidsklubb eller tilsvarende barnerelaterte yrker og institusjoner.
Fullført studium kvalifiserer blant annet til opptak til master i barnehagevitenskap, master i spesialpedagogikk og master i endringsledelse.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Læringsutbytte Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstsvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Opptakskrav
Krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing, samt krav om tilleggsinformasjon
Søknad: via søknadsweb, lokalt opptak
Søknadsfrist: 15. april (Realkompetanse 1. mars)
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatoriske emner
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Første år, semester 1
-
Praksis 1. trinn 25 dager
Første år, semester 2
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Andre år, semester 3
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 25 dager
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Tredje år, semester 5
-
Språk, tekst og matematikk
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 25 dager
Tredje år, semester 5
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 6
-
Skolepraksis 3. trinn 5 dager
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave
Fjerde år, semester 7
-
Praksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 7
-
Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Fjerde år, semester 8
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Fjerde år, semester 8
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Fjerde år, semester 8
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Fjerde år, semester 8
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Fjerde år, semester 8
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel.
Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.
For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Søknad om utveksling i Søknadsweb: Velg søknadsalternativet "Andre land - Andre utvekslingsavtaler (skriv i merknadsfelt)". I merknadsfeltet må man velge inntil 5 institusjoner som er anbefalt for barnehagelærerstudiene, og presisere ønsket prioritering.