Ime Skole i Mandal hentet inspirasjon fra 71 grader nord, og koblet sammen konkurranse, leseglede, og kunnskap om norske byer. Resultatet var mer leseglede hos elevene – og skolen vant Leseprisen 2016 for jobben. Her kan du lese hva de gjorde. Kanskje får du ideer til din egen skole?
Tanken kom i et møte blant lærerne: Hvordan kunne elevene få lyst til å lese enda mer enn de gjorde? En idémyldringsrunde senere var prosjektet ”En litterær 71 grader nord” født. Inspirasjonen var hentet fra den populære tv-serien på TVNorge, og konseptet var følgende: I løpet av tre uker skulle elevene lese seg langs en reiserute fra Lindesnes til Nordkapp.
Under Nasjonal konferanse om lesing 2016 ble Ime Skole tildelt Leseprisen 2016 for prosjektet.
– Målet med prosjektet har vært todelt: Elevene skulle lese mer, og de skulle samtidig lære mer om byene i Norge. Steder som Stavanger, Bergen, Trondheim, Svolvær, Tromsø og Nordkapp ble besøkt underveis, og elevene måtte lese seg til kunnskap om disse byene. Slik fikk vi knyttet flere fag sammen, oppgavene ble varierte, og elevene kunne bruke egne forkunnskaper. Vi er ganske sikre på at alle elevene ble engasjert minst én gang i løpet av prosjektet, forteller lærere Anita Ask og Christine Bentsen, som sto i bresjen for prosjektet.
Sterke og svake lesere
For å komme seg fra by til by, måtte klassen lese et visst antall timer til sammen. Det ble ført leselogg på hvor lang tid hver elev leste hver dag, og lesetiden ble vekslet inn i poeng som klassen trengte for å komme til neste oppdrag,
– Det er viktig at det var elevenes samlede antall leste minutter som ble registrert, og som førte til at klassen kom videre på reiseruta. Det hadde ingenting å si hvor mange sider de leste. På denne måten kunne både sterke og svake lesere delta på lik linje, skriver lærerne i sin prosjektbeskrivelse.
– Vi valgte bevisst å tenke på klassene som helhet. Alle måtte lese for å nå målet, og elevene klarte på en positiv måte å motivere hverandre. Klassestørrelsen varierte fra 17 til 25 elever på skolen, men det fikk ingen fokus.
Konkurranse motiverte
På dørene til klasserommene var det hengt opp Norgeskart, hvor reiseruta ble streket opp underveis. Elever som gikk forbi, kommenterte hvor langt klassene var kommet, og mange ble trigget til ekstra innsats.
– Konkurranseaspekter ble en god ytre motivasjon, og prosjektet trigget leselysten hos flere av elevene, forteller de to lærerne.
– Vi fikk tilbakemeldinger fra foresatte om at barna leste mye hjemme. En mor sendte melding en søndag morgen med bilde av sønnen som satt i sofaen under et pledd og leste «frivillig» i over en time. Det hadde aldri skjedd før. Leseprosjektet virket også positivt inn på arbeidsinnsats i andre fag. Bonusen for elevene denne perioden var ekstra lesetid etter at andre arbeidsoppgaver var ferdig. Det førte til at vi fikk mer motiverte og arbeidsomme elever.
Les mer
Vil du lese mer om det prisbelønte leseprosjektet ved Ime skole? Last ned prosjektbeskrivelsen (PDF-format).
Prisen går til skoler eller barnehager som har jobbet spesielt godt med språk eller lesing. Prisen deles ut årlig, og vinnerne presenteres på Lesesenterets nasjonale lesekonferanse i mars/april. Prisvinnerne får et diplom og et gavekort hos en bokhandel pålydende kr. 5000,- med håp om at et slikt tilskudd til bøker vil gi et ekstra løft til leseglede i disse skolene og barnehagen.