Marit Aasen

Universitetslektor i lesevitenskap

Marit Aasen

Kontakt

Telefon: 51832330

E-post: marit.aasen@uis.no

Rom: OD B-24113

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Jeg er ansatt som universitetslektor ved Lesesenteret siden september 2015. Min bakgrunn er master i Lesevitenskap og 20 år som lærer i grunnskolen. Jeg har kompetanse innen fagområdene andrespråkspedagogikk, lesing og skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag, skolebibliotek og engasjerende leseundervisning rettet mot mellomtrinnet (4. - 7. trinn).

Jeg har ledet arbeidet med å utvikle innhold for mellomtrinnet i Språkløyper.no -nettbasert kompetanseutvikling for lærere i språk, lesing og skriving. Videre underviser jeg i videreutdanningen (KFK) Andrespråkspedagogikk og er veileder på erfaringsbasert master i Lærerspesialist . Ellers er jeg engasjert i ordningen Desentralisert kompetanseutvikling i partnerskap (DEKOMP)

 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Klakegg, Øystein; Myhren, Siri; Juell, Rosemary Alice; Aasen, Marit; Salonius, Kira; Sørum, Henning

(2020)

Improved health and better survival of farmed lumpfish (Cyclopterus lumpus) after a probiotic bath with two probiotic strains of Aliivibrio.

Aquaculture.

ISSN 0044-8486.

Volum 518.

s.1-8.

DOI: 10.1016/j.aquaculture.2019.734810

Formidling

Aasen, Marit; Aske, Jorunn

(2024)

Når teori og praksis byr opp til dans. Samskaping av leseundervisning i partnerskap .

Skriv! Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Aasen, Marit; Fitjar, Camilla; Fuglestad, Unni

(2024)

Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill.

Skriv! Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hvordan kan du velge engasjerende tekster?.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hvordan kan tekstene gjøres relevante?.

Aasen, Marit

(2023)

Tekst i kontekst.

Planleggingsdag Rolland skole;

2023-01-02.

Aasen, Marit

(2023)

Rike oppgaver.

Samling utviklingsarbeid Rolland skole;

2023-02-14.

Aasen, Marit

(2023)

Pedagogisk loppemarked.

Samling utviklingsarbeid Rolland skole;

2023-04-18.

Aasen, Marit

(2023)

Dialogisk undervisning.

Utviklingsarbeid Ytre Arna skole;

2023-01-31.

Aasen, Marit

(2023)

Siste nytt fra leseforskning.

Utviklingsarbeid Ytre Arna skole;

2023-04-25.

Aasen, Marit

(2023)

Å få vist sin lesekompetanse.

Utviklingsarbeid Greverud skole;

2023-01-25.

Aasen, Marit

(2023)

Hva er DEKOMP?.

Oppstartssamling ;

2023-09-25.

Aasen, Marit; Mitchell, Monica Gundersen; Inga Kjerstin, Birkedal

(2023)

Kultur for lesing - bare fine ord?.

Onsdagspresentasjon ;

2023-11-08.

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2023)

Eksplisitt undervisning i leseforståelse: smarte grep for å utvikle elevenes leseferdigheter.

Mitchell, Monica Gundersen; Aasen, Marit

(2022)

Skolebiblioteket og LK20 - mer enn "Rett bok til rett leser".

Nasjonal konferanse om lesing. Mellom - motiverende tekstarbeid på mellomtrinnet;

2022-04-04 - 2022-04-05.

Aasen, Marit

(2022)

Den andre leseopplæring - Engasjerende tekstarbeid på mellomtrinnet.

Fagdag ;

2022-10-27.

Aasen, Marit

(2022)

Engasjerende leseopplæring - Hva kan skolebiblioteket bidra med?.

Nettverksmøte skolebibliotekarer i Rogaland;

2022-11-01.

Aasen, Marit; siri, ingvaldsen

(2019)

Skulebiblioteket som pedagogisk ressurs.

Språkløyper;

2019-01-15 - .

Aasen, Marit; Skaftun, Atle

(2019)

Muntlighet mellom teori og praksis.

Skriv! Les!;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Aasen, Marit

(2019)

Fagdag om å lede Språkløyper.

Oppstartssamling Språkløyper;

2019-04-01 - 2019-04-25.

Aasen, Marit

(2019)

Skolebibliotek som pedagogisk ressurs.

Bibliotekpolitisk seminar ;

2019-09-19.

Aasen, Marit

(2019)

Språkløyper - Skolebibliotek som pedagogisk ressurs .

Nettverksmøte Skolebibliotek i Vestfold;

2019-10-10.

Aasen, Marit

(2019)

"Lærer, hvorfor skal jeg lese dette?" Om å skape mening fra tekst.

Skolemøtet i Rogaland;

2019-11-15.

Aasen, Marit

(2019)

Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag.

Dekom - Fagdag i nettverk;

2019-01-02 - 2019-09-02.

Aasen, Marit

(2019)

"Fagfornyelsen: Hva og hvorfor -hvordan?.

Dekom - Fagdag i nettverk;

2019-08-13.

Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2019)

Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.

Planleggingsdag for friskolene. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

2019-08-14.

Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur

(2018)

Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet.

Dialog og læring;

2018-10-25 - 2018-10-26.

Aasen, Marit

(2018)

Lesing og skriving i begynneropplæring -noen praksiseksempler fra lærere i videreutdanning.

Lesekonferansen;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Aasen, Marit

(2018)

Kartlegging av arbeid med skjønnlitterære tekster.

Språkløyper.no;

2018-10-01 - .

Aasen, Marit

(2018)

Kva skjer når me les skjønnlitteratur.

Språkløyper;

2018-10-01 - .

Aasen, Marit

(2018)

Litterære samtaler.

Språkløyper;

2018-10-01 - .

Aasen, Marit

(2018)

Ulike tilnærminger til litteratur.

Språkløyper;

2018-10-01 - .

Aasen, Marit

(2017)

Hva er språk, og hvordan lærer vi språk?.

Språkløyper/UiS.no;

2017-08-15 - .

Aasen, Marit

(2017)

Klasseromsdialogen.

Språkløyper/UiS.no;

2017-08-15 - .

Aasen, Marit

(2017)

Nyankomne minoritetsspråklige elever.

Språkløyper;

2017-08-15 - .

Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2016)

La det være et eventyr å lese lærebøker.

Redaktørforum;

2016-05-30.

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2016)

Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

Nasjonal lesekonferanse;

2016-03-14 - 2016-03-15.

Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

(2016)

La det bli et eventyr å lese lærebøker.

Fagseminar;

2016-05-30.

Scarbocci, Paolo Haaland; Håland, Anne; Aasen, Marit

(2016)

Lesing og skriving i norskfaget.

Aasen, Marit

(2015)

Lesing og leseopplæring i klasserom preget av mangfold.

2. storsamling i Kompetanse for mangfold;

2015-11-26.

Kunstnerisk produksjon

Aasen, Marit; Birkedal, Inga Kjerstin; Sæbø, Johanne Ur

(2019)

Leseforståelse.

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2017)

Arbeid med språk og vokabular.

Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

(2016)

Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.