Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger (DUH713)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
DUH713
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter dette kurset skal studentene oppnå følgende:
Kunnskaper:
Studentene vil ha kunnskap om
- grunnleggende problemstillinger i forskning på lesing, skriving og literacy med relevans for utdanningsfeltet
- sentrale teorier og metoder i utdanningsvitenskapelig lese-, skrive- og literacy-forskning
- utfordringer i utdanningsfeltet og forskningsinitiativer som svarer på disse
Ferdigheter:
Etter kurset vil studentene kunne
- bruke sentrale begreper knyttet til forskning på lesing, skriving og literacy
- reflektere over teoretiske og metodiske valg knyttet til forskning på lesing, skriving og literacy
- definer og plassere eget forskningsprosjekt i forskningsfeltet
Generell kompetanse:
Kurset vil kvalifisere studentene til:
- deltagelse i det offentlige ordskiftet om lesing, skriving og literacy i utdanningskontekster
- deltagelse i forskningsfellesskapet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig presentasjon av eget prosjekt i poster-format på en digital konferanse | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
*Muntlig presentasjon av eget prosjekt i poster-format på en avsluttende minikonferanse
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakerne må innen oppgitt frist i forkant av kurset levere en tekst (ca 5 s) med beskrivelse av:
- overordnet presentasjon av ph.d.-prosjektet
- dataeksempel som er valgt ut og kontekstuelle rammer
- foreløpige refleksjoner om analytisk tilgang til eksempelet
Deltakerne må introdusere eget prosjekt og dataeksempelet i workshop, samt holde opponentinnlegg til en tilsvarende presentasjon fra en annen deltaker.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Oddny Judith SolheimFaglærer:
Vibeke RønnebergStudieprogramleder:
Hein BerdinesenFaglærer:
Arne Olav NygardEmneansvarlig:
Atle SkaftunArbeidsformer
- Forelesninger
- Seminar
- Data workshops