Å kombinere tekster med bilder har blitt gjort i lang tid. Våre første leseopplevelser preges av en kombinasjon av både tekst og bilder. Voksne leser teksten høyt og barnet utforsker samtidig bildene. Lenge har også lesingen av tegneserier blitt ansett som barnslig - et steg på veien til å bli en voksen leser som ikke trenger bilder. Emnet skal fokusere på slike tekst-bilde-relasjoner uten å gripe til forenklinger. I moderne barnebøker, tegneserier og graphic novels er relasjonen mellom tekst og bilde ikke bare mer likeverdig, men også mer kompleks. Emnet belyser dette fenomenet til dels historisk, men ser for det meste på eksempler fra vår samtid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten.
ha bred kunnskap om relasjoner mellom tekst og bilde (for det meste om tegneserier og graphic novels, men også billedbøker).
ha god forståelse av teoridanningen innenfor feltet.
ha god innsikt i narrative, retoriske og andre estetiske strategier som kjennetegner de multimodale tekstene.
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten
kunne fortolke og analysere samspillet mellom tekst og bilde i multimodale ytringer.
kunne omsette teoretisk kunnskap til praktiske ferdigheter.
kunne utvikle selvstendige faglige resonnement.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten
ha evne til kritisk tenking
kunne reflektere over egen skriving og egen tolkingspraksis.
kunne overføre fortolkingskompetansen til andre samfunnsområder.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Innleveringsoppgave
1/1
2 Uker
Bokstavkarakterer
Omfang 1500 ord +/- 10 %. God skriftlig framstilling i begge målformer er et overgripende læringsmål for nordiskstudiet. I tråd med UiS sine retningslinjer for eksamen skal alle oppgavene en skriver, være ens eget, selvstendige arbeid og et resultat av egen læring og arbeidsinnsats. Derfor kan en ikke kopiere inn tekst fra skriveroboter. Hvis en leverer inn tekst som er direkte kopiert fra en skriverobot, blir dette ansett som å presentere andres arbeid som ens eget, og dermed fusk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte, Skriftlige arbeidskrav
1. 75 prosent obligatorisk oppmøte. Ved fravær utover dette må kompenserende oppgaver påregnes.
2. To skriftlige arbeidskrav på ca. 750 ord hver. Du får tilbakemelding på oppgavene, og de skal i bearbeidet form utgjøre innleveringsoppgaven.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.