Tekst og bilde - tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)

Emnet utforsker forholdet mellom tekst og bilder i moderne barnebøker, tegneserier og graphic novels.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

NOR123

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Å kombinere tekster med bilder har blitt gjort i lang tid. Våre første leseopplevelser preges av en kombinasjon av både tekst og bilder. Voksne leser teksten høyt og barnet utforsker samtidig bildene. Lenge har også lesingen av tegneserier blitt ansett som barnslig - et steg på veien til å bli en voksen leser som ikke trenger bilder. Emnet skal fokusere på slike tekst-bilde-relasjoner uten å gripe til forenklinger. I moderne barnebøker, tegneserier og graphic novels er relasjonen mellom tekst og bilde ikke bare mer likeverdig, men også mer kompleks. Emnet belyser dette fenomenet til dels historisk, men ser for det meste på eksempler fra vår samtid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten.

  • ha bred kunnskap om relasjoner mellom tekst og bilde (for det meste om tegneserier og graphic novels, men også billedbøker).
  • ha god forståelse av teoridanningen innenfor feltet.
  • ha god innsikt i narrative, retoriske og andre estetiske strategier som kjennetegner de multimodale tekstene.

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten

  • kunne fortolke og analysere samspillet mellom tekst og bilde i multimodale ytringer.
  • kunne omsette teoretisk kunnskap til praktiske ferdigheter.
  • kunne utvikle selvstendige faglige resonnement.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten

  • ha evne til kritisk tenking
  • kunne reflektere over egen skriving og egen tolkingspraksis.
  • kunne overføre fortolkingskompetansen til andre samfunnsområder.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Innleveringsoppgave 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Omfang 1500 ord +/- 10 %. God skriftlig framstilling i begge målformer er et overgripende læringsmål for nordiskstudiet. I tråd med UiS sine retningslinjer for eksamen skal alle oppgavene en skriver, være ens eget, selvstendige arbeid og et resultat av egen læring og arbeidsinnsats. Derfor kan en ikke kopiere inn tekst fra skriveroboter. Hvis en leverer inn tekst som er direkte kopiert fra en skriverobot, blir dette ansett som å presentere andres arbeid som ens eget, og dermed fusk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte, Skriftlige arbeidskrav

1. 75 prosent obligatorisk oppmøte. Ved fravær utover dette må kompenserende oppgaver påregnes.

2. To skriftlige arbeidskrav på ca. 750 ord hver. Du får tilbakemelding på oppgavene, og de skal i bearbeidet form utgjøre innleveringsoppgaven.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Margrethe Melin

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, oppgaveløsing i grupper, muntlige fremlegg.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fordypning i nordisk (NOR270_1) 5

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto