Lesekvart som del av leseopplæringen i grunnskolen (VLK200)
Lesekvart er en etablert praksis på mange skoler hvor det settes av tid, ofte femten minutter, til at elevene kan lese i selvvalgt bok. Formålet med praksisen er å legge til rette for individuell stillelesing, stimulere til leseglede og utvikle leseferdigheter. Det viser seg imidlertid at lesekvart ikke alltid stimulerer til leselyst (Lund, 2023).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VLK200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Interessen for lesing er synkende og mange elever leser lite på fritiden. Det er derfor viktig at skolen gir rom for elevenes egen lesing. Lesekvart en en måte å gjøre dette på.
I dette mikroemnet får du forslag til hvordan lesekvart som en lesedidaktisk praksis kan utvikles. Du vil få forskningsbasert kunnskap om hva som kan bidrar til leseengasjement, hvordan du som lærer og/eller skolebibliotekar kan bidra til å vekke elevenes interesse for lesing og om betydningen av å bygge et leserfellesskap i klassen.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Har inngående kunnskap om å skape interesse for lesing gjennom lesekvart som lesedidaktisk praksis.
Ferdigheter
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
- Kan omsette forskningsbasert kunnskap om interesse for lesing til praksis.
Generell kompetanse
- Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning.
- Kan bidra til nytenking omkring lesekvart som lesedidaktisk praksis.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Eksamensoppgave gis ved oppstart og vil være en tekst det jobbes med underveis. Eksamensteksten skal være på 1200 ord +/- 10%, eksklusiv litteraturliste.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav vil være ett (1) refleksjonsskriv på mellom 350 -500 ord.
- Obligatorisk deltakelse på minst to av tre samlinger.
Konsekvens av manglende godkjent arbeidskrav og/eller manglende deltakelse på samlinger er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8.
Fagperson(er)
Faglærer:
Inga Kjerstin BirkedalEmneansvarlig:
Marit AasenFaglærer:
Monica Gundersen MitchellArbeidsformer
Emnet består av tre digitale samlinger på 3 timer hver.
Sted: Teams.
Samlingene består av forelesninger, faglige diskusjoner, gruppearbeid og utprøvinger i undervisning.
I tillegg til Teams brukes Canvas som digital plattform for kommunikasjon mellom lærer og student.