Veiledet lesing for 1. – 10. trinn (VVL200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VVL200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Mange elever strever med å tilegne seg nødvendig lesekompetanse. Elever kan ha problemer med både å avkode teksten, finne informasjon, tolke tekst og trekke slutninger og med å vurdere tekster kritisk.
I dette småemnet får du erfaring med å bruke metoden veiledet lesing for å støtte utviklingen av elevenes leseferdigheter. Metoden kan brukes på alle trinn, både i grupper av elever og med hele klasser. Du lærer hvordan du kan identifisere leseutfordringer i komplekse tekster (tekster som kan være litt vanskelige for elevene å forstå på egen hånd), og hvordan du kan støtte eleven i å utvikle leseforståelse gjennom modellering og tekstbaserte spørsmål som adresserer disse leseutfordringene.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Ha forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing som strukturert lesemetodikk i opplæringen
Ferdigheter: Kunne omsette og anvende forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing for å støtte elevenes leseforståelse
Generell kompetanse: Kunne reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forsknin
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig digital presentasjon | 1/1 | 15 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig digital presentasjon (maksimalt 5 powerpoint-sider) av erfaringer fra utprøving av økt med veiledet lesing med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutter samtale.