Vil du undervise i realfag? Da bør du søke lektorutdanningen i realfag på Universitetet i Stavanger. Etter endt studium har du en mastergrad og mulighet for å undervise på videregående skole.
2023: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.
Om studiet
Denne utdanningen er femårig og gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, kunnskap om læring og praktisk erfaring med å undervise. I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to skolefag.
Du kan velge å ta fordypningsfag i enten matematikk eller fysikk:
- Dersom du velger matematikk som fag 1 kan du i årsstudiet (fag 2) velge fysikk, kjemi, historie, nordisk, engelsk, religion, naturfag eller idrett.
- Fysikk som fag 1 må kombineres med matematikk som fag 2.
Du vil også lære å planlegge og gjennomføre undervisning i henhold til de nasjonale læreplanene.
Hva kan du bli?
Etter dette studiet får du tittelen lektor, og du er kvalifisert for å undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Mastergraden er på et akademisk nivå som kan kvalifisere for opptak til doktorgradsstudier.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kandidaten skal etter fullført femårig lektorutdanning ha følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Matematikk fag 1, fysikk fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode
Første år, semester 1
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode (TN110)
Studiepoeng: 0
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Fysikk fag 2
-
Mekanikk
Første år, semester 1
-
Fysikklaboratorium
Første år, semester 2
-
Termo- og fluiddynamikk
Andre år, semester 3
-
Elektromagnetisme og spesiell relativitetsteori
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Mikrofysikk
Tredje år, semester 6
-
Astronomi og astrofysikk
Fjerde år, semester 7
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner - masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Fysikk fag 1, matematikk fag 2
-
Fysikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Mekanikk
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode
Første år, semester 1
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode (TN110)
Studiepoeng: 0
-
Fysikklaboratorium
Første år, semester 2
-
Termo- og fluiddynamikk
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Elektromagnetisme og spesiell relativitetsteori
Andre år, semester 4
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i fysikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Mikrofysikk
Tredje år, semester 6
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2 - realfagslektor (fysikk og matem.)
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Opptak til emner på masternivå - fysikk
-
Obligatoriske emner - masternivå (fysikk)
-
Astronomi og astrofysikk
Fjerde år, semester 7
-
Kvantemekanikk
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Analytisk mekanikk og feltteori
Femte år, semester 9
-
Faststoffysikk
Femte år, semester 9
-
Masteroppgave i fysikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Matematikk fag 1, kjemi fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode
Første år, semester 1
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode (TN110)
Studiepoeng: 0
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Kjemi som fag 2
-
Generell kjemi
Første år, semester 1
-
Organisk kjemi 1
Første år, semester 2
-
Anvendt industriell uorganisk kjemi
Andre år, semester 3
-
Analytisk miljøkjemi
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Biokjemi
Tredje år, semester 6
-
Instrumentell analyse
Fjerde år, semester 7
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner - masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Matematikk fag 1, annet fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Diskret matematikk
Første år, semester 1
-
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode
Første år, semester 1
Kurs i studieteknikk og ingeniør- og realfaglig arbeidsmetode (TN110)
Studiepoeng: 0
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Matematikkens historie
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Differensialligninger
Tredje år, semester 6
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkvariasjon
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Nordisk språk og språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Generell kjemi
Andre år, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner - masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Vektoranalyse
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
Praksis
Som lektorstudent skal du ut i praksis på både ungdomsskoler og videregående skole.
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet. I løpet av studietiden skal du ha ulike typer praksis, med økende ansvar for å gjennomføre selvstendig undervisning. Du lærer å knytte teori og praksis sammen og gjør deg egne erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner. Dette skjer under veiledning av en erfaren lærer på praksisskolen.
All praksis er obligatorisk. Som student ved lektorutdanningen ved UiS vil du bli utplassert ved en av våre praksisskoler på Nord-Jæren og omegn. Praksisutplasseringen gjøres på bakgrunn av skolenes veiledningskapasitet og studentenes fagkombinasjon.
Her finner du mer informasjon om praksis i lærerutdanningene generelt, og praksis for lektorutdanningen spesielt.
Nyutdannede lektorer kan få slettet studielån
Du kan få slettet studielån dersom du utdanner deg til lektor, og jobber tre år i skolen etter studiene.
Det finnes også særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Det fine er at de forskjellige ordningene kan kombineres!
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg.
Opptakskrav
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Les mer om generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Spesielle opptakskrav
Du må ha:
- minimum 35 skolepoeng
- et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer)*
- Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2)
Og en av disse:
- R2
- Fysikk (1+2)
- Kjemi (1+2)
- Biologi (1+2)
- Informasjonsteknologi (1+2)
- Geofag (1+2)
- Teknologi og forskingslære (1+2)
Søkere med generell studiekompetanse og matematikk og fysikk på forkurs for ingeniør er også kvalifisert.
Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april.
Det å være i praksis har uten tvil vært det kjekkeste i studiet. Det har vært hektisk, men veldig lærerikt. Vi får brukt både fagkompetansen og didaktikken.
Slik er det å studere ved UiS
Spørsmål og svar
Få svar på en del spørsmål vordende lektorstudenter ofte lurer på.
Er undervisningen obligatorisk?
Det varierer. På mange av grunnemnene (de første emnene du tar er det ikke mye obligatorisk undervisning, men det er noe obligatorisk oppmøte på bachelor- og masterplan. Obligatorisk frammøte vil komme fram i emnebeskrivelsen.
Hvor mye undervisning er det i uka?
På hvert emne er det opptil seks undervisningstimer i uka.
Kan jeg få godkjent emner jeg har tatt fra før inn i lektorutdanningen?
Du kan få godkjent inntil 60 studiepoeng.
Kan jeg søke om permisjon fra studiet?
Studenter kan innvilges permisjon i inntil to år.
Hvor finner jeg pensum?
Den finner du i en lenke til Leganto i emnebeskrivelsen (som du finner under «Studieplan og emner»).
Flere lærerutdanninger
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen TN
Kontor for utdanningsadministrative tjenester