Språkstimulering i barnehagen: Slik fenger du guttene

Det er mye som tyder på at språkaktivitetene i barnehagen appellerer mest til jentene. Professor Trude Hoel har gode råd om hvordan barnehagepersonalet kan nå frem til guttene i større grad.

Publisert Sist oppdatert

mann leser til to gutter
Mange ganger appellerer språkaktiviteter mer til jentene enn til guttene. Det finnes mange gode måter å få med seg guttene på. (Illustrasjonsfoto: Getty)

En studie fra Lesesenteret viser at språkaktivitetene i barnehagen appellerer mer til jentene enn til guttene. Konsekvensen kan være at guttene får mindre språkstimulering, og kommer senere i gang med leseutviklingen enn jentene. 

– Vi har observert mange ganger at gode språkbruksaktiviteter appellerer mer til jentene enn til guttene. Men det finnes mange gode måter å få med seg guttene på, sier Hoel.

1. Hekt deg på barnas interesser

– Ofte går det små farsotter i barnehagen, både blant gutter og jenter. Kanskje er barna veldig opptatt av sjørøvere, dinosaurer eller superhelter? Velg bøker som handler om det barna allerede er opptatt av.

2. Tenk over egne bokvalg

– Det er en kjensgjerning at det er flest kvinner som jobber i barnehager. Er du kvinne, så tenk over om dine preferanser kan påvirke bøkene du velger. Vær oppmerksom på hva som tiltrekker guttene, og velg bøker deretter. Plukk ut noen bøker du tror de vil like, og la dem selv velge hvilken de vil lese.

3. Sett sammen attraktive lesegrupper

– Tenk over hvem i barnegruppa som har like interesser og som passer sammen språklig, og lag leseaktiviteter som er tilpasset den gruppa.

Portrett: Trude Hoel – Foto: Elisabeth Tønnessen
Trude Hoel er professor ved Lesesenteret. (Foto: Elisabeth Tønnessen)

4. Møt barna der de er

Bordaktiviteter med samtaler stimulerer språket utover det som er her og nå, og det er viktig å involvere barna i denne typen samtaler.

– Legg merke til kjønnsfordelingen ved bordaktivitetene. Er guttene mer opptatt med billek på eller andre aktiviteter på gulvet? Flytt deg i så fall til dem og involver deg med guttene der de er. Kanskje appellerer materialene dere jobber med på bordet mest til jentene? Tenk over om dere kan velge andre materialer, og lokke guttene til bordet på den måten.

5. Sats på humor

Tiss, bæsj, promp … Småbarnshumor slår kanskje ikke alltid an hos de voksne, men som hos voksne lesere er humor en sikker vinner for å vekke barns leseglede.

– Det finnes mange bøker som spiller på barns tiss-og promp-humor, og som vekker enormt engasjement og stor glede. Bruk disse bøkene for alt de er verdt, sier Hoel.

6. Skap forventning

– Vekk forventningen hos barna ved å snakke om boka før den skal leses. Å ha forventninger til lesingen, er viktig for lesegleden. Det kan være så enkelt som å fortelle barna at ”i morgen skal vi lese en skikkelig spennende bok om en sjørøver!”, men forventningsoppbyggingen kan også være en del av et større arbeid rundt en bok. I Loen barnehage skulle de ha et stort prosjekt om Pulverheksa. De bygget opp barnas forventninger ved at en av de voksne kledde seg ut som Pulverheksa og barna ble kjent med henne og universet hennes i god tid før selve bøkene ble introdusert. 

7. Lesing må være obligatorisk

– Vi ser at aktiviteter som åpner for språklig samspill ofte blir presentert som frivillige aktiviteter for barna. Da er det de barna som allerede  har et godt utviklet som velger disse aktivitetene, blant annet fordi aktivitetene gir mestringsopplevelser og bekreftelse. De som ikke har et like godt utviklet språk, og trenger disse aktivitetene mest, velger gjerne noe annet. Derfor kan ikke alle leseaktiviteter være valgfrie.

8. Menn og fedre: Vær forbilder

– De mannlige ansatte i barnehagen er nødt til å være maksimalt involvert i leseaktiviteter, og vise hvor kjekt det er å lese. Gutter identifiserer seg med menn mer enn kvinner. Snakk gjerne om dette med foreldrene også, og minn fedrene i barnehagen på at de er viktige lesende rollemodeller for sine sønner, sier Hoel. 

Les flere saker fra Lesesenteret:

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...

Leik og lesing som satsing i barnehagen

Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...

En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine

Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...

Spesialpedagogikk i barnehagen

Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...

Informasjon til deltakere i Sprell

På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...

Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser

I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.

Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing

Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...

Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen

PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...

Utvikling av flerspråklige barns morsmål hjemme

Hvordan kan barnehagen støtte foreldrene?

Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd

I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...

Skap forventning og engasjement rundt lesinga

På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...

Bokstavsommaren

I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...

Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet

Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...

Blogg: Skolestart: Se til barnehagene!

Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også re...

"Mine to oldemødre" av Lisa Aisato

Boken kan brukes til å snakke om flere emner, den er mangfoldig og rik på de gode og store følelsene. I Fantoft Gård bar...

"Timothy mister seg sjølv" av Vegard Markhus

"Timothy mister seg sjølv" er engasjerande, morosam og rar.

"Hvem"-bøkene av Stina Wirsén

Handlingen i bøkene oppleves som veldig aktuell for barnegruppa.

"Buri and the marrow" av Henriette Barkow og Lizzie Finlay

Et spennende og nydelig illustrert eventyr som gir mange muligheter for å stimulere ulike deler av barnas språk. Vi har ...

"Habeen wanaagsan Guuleed" - God natt, Albert Åberg, av Gunilla Bergström

Ytre Tasta barnehage har hatt eit leseprosjekt retta spesielt mot dei tospråklege barna. Eit av måla var å involvere hei...

Skarpe tenner av Erna Osland

Boka "Skarpe tenner" blir i en barnehage brukt både i uformelle lesestunder og som inspirasjon for formingsarbeid og sam...