1123 søkere fra alle landets fylker, fra 18 år og oppover, både studenter og folk i jobb, strømmet til da UiS i høst lanserte nettemnet Innføring i kunstig intelligens.
Siden emnet er digitalt var det ingen opptaksbegrensning og alle med generell studiekompetanse fikk plass.
– Det høye søkertallet viser at vi virkelig har møtt et behov, og at vi har lyktes godt med markedsføringen av emnet, sier kontorsjef Thomas Wiborg Gabrielsen ved Institutt for data- og elektroteknologi.
Alt om KI
Undervisningen i Innføring i kunstig intelligens (KI) DAT105 dekker alt fra sentrale begreper til etiske konsekvenser og juridiske begrensninger, som KI-forordningen fra EU.
– Studentene lærer om hva kunstig intelligens (KI) er, hvorfor de skal anvende KI, og hvordan de kan anvende generativ KI på en god måte, sier førsteamanuensis i kunstig intelligens og emneansvarlig, Alvaro Fernandez Quilez.
Generativ kunstig intelligens er kunstig intelligens som raskt lager / genererer svar på spørsmål. Emnet gir studentene en oversikt over ulike kategorier av generativ KI og tilhørende verktøy.
– Gjennom praktisk bruk får studentene erfaring med KI-verktøy og mulighet til å utvikle forståelse for hvordan disse kan benyttes på en hensiktsmessig måte, forklarer Alvaro Fernandez Quilez.
Stor samfunnsmessig betydning
Emnet er på ett semester og eksamen skal leveres i desember.
– Studiet er imidlertid fleksibelt, så selv om det foregår innenfor rammene av ett semester har studentene stor frihet til å tilpasse studiet til egen hverdag, forteller Thomas Wiborg Gabrielsen som mener studiet er svært viktig:
– Kunstig intelligens vil påvirke de fleste bransjer og fagområder fremover. Derfor er det viktig at så mange som mulig får kunnskap som gjør dem i stand til å ta i bruk disse verktøyene.
På grunn av den store samfunnsmessige betydningen tilbys emnet også uten kursavgift slik at studentene bare betaler den vanlige semesteravgiften.
Kan gå inn i ordinære studieprogram
– Det gjør også at emnet kan bakes inn i ordinære studieprogrammer, påpeker Thomas Wiborg Gabrielsen.
I forbindelse med rekruttering til emnet har UiS hatt et godt samarbeid med Dalane Utdanningssenter:
– Der deltok vi også på en oppstartssamling med studentene. Det forsterket inntrykket av at vi har klart å nå ut til et bredt publikum. På denne samlingen møtte vi studenter fra mange ulike aldersgrupper og med variert utdannings- og yrkesbakgrunn. Det viser at KI er relevant for alle, sier Thomas Wiborg Gabrielsen.
Vil du vite mer om kunstig intelligens? I denne saken fra forskning.no får du kunstig intelligens enkelt forklart.
Tekst: Elin Nyberg