Lesesenterets skolestartseminar

Se Lesesenterets digitale skolestartseminar! Seminaret er gratis og særlig rettet mot deg som er lærer i småskolen.

Publisert Sist oppdatert
Program

Læring for livet: Overgangen fra barnehage til skole Gunn Helen Ofstad, Lesesenteret og Svanaug Lunde, Læringsmiljøsenteret Motivasjon i begynneropplæringa Bente Walgermo, Lesesenteret og Trine Håvardstein, Sandnes PPT Rask bokstavprogresjon Kristin Sunde, Lesesenteret Tilpasset og meningsfull skriving på første trinn Toril Frafjord Hoem og Oddny J. Solheim, Lesesenteret Stine Nygård, Vaulen skole Korleis få til leik i begynneropplæringa? Anne Håland, Lesesenteret Muntlighet i begynneropplæringa – en bro inn i skriftkulturen Atle Skaftun og Arne Olav Nygard, Lesesenteret

Å planlegge for høytlesing Toril Frafjord Hoem, Lesesenteret Støtte til utvikling av flerspråklige elevers ordforråd på andrespråket Hege Rangnes, Lesesenteret Blyant og tastatur i den første skriveopplæringa Vibeke Rønneberg, Lesesenteret På Sporet – tidlig innsats på første trinn Inga Kjerstin Birkedal, Lesesenteret Christine Soldal Risa Solgunn Frøyland Litteratur og meningsfulle tekster til ferske lesere Bjørn Arild Ersland, Lesesenteret

Se Skolestartseminaret 2021!

Skolestart er en av de største overgangene i barns liv, og en god start er viktig! Begynneropplæringen er et av Lesesenterets viktigste områder for forskning og utviklingsarbeid, og vi har mye kunnskap og inspirasjon vi ønsker å dele med deg som er lærer. Dette gjorde vi i Lesesenterets Skolestartseminar, som ble sendt live 12. august 2021, og som fortsatt er tilgjengelig (se over).

Her finner du flere ressurser om temaene som blir tatt opp i seminaret:

Overgangen fra barnehage til skole

Se vår pakke i Språkløyper! Kompetanseutviklingspakken Overgang fra barnehage til skole inneholder noen sentrale spørsmål som gjenspeiles i pakkens fire hovedtema: Samarbeid, kulturmøter, språkarbeid og katlegging. Arbeidet med kompetanseutviklingspakken vil blant annet komme inn på hvordan de to læringsinstitusjonene kan lære av hverandre.

Motivasjon i begynneropplæringa

Det er viktig å gi elevene tro på seg selv, viser Bente R. Walgermos doktoravhandling. Mestringstro og leseferdigheter påvirker hverandre begge veier. Å gi barna tro på egne ferdigheter, vil være med på gjøre dem mer motiverte for å lese, noe som igjen utvikler ferdighetene deres. Les mer i saken "Viktig å jobbe med elevenes tro på seg selv".

God undervisning med rask bokstaprogresjon - utnytt mulighetene!

I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning. Få gode ideer her!

Tilpasset og meningsfull skriving på første trinn

Les mer om hvordan Stine Nygård ved Vaulen skole, som du møter i seminaret, har jobbet med en meningsfull skriveopplæring på første trinn i disse sakene:
Lykkes med meningsfull skriving i første klasse
Brev til læreren gir førsteklassingene skrivetrening

Læring gjennom lek i begynneropplæringa

Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis kan skulen nytta denne leikekompetansen i lese- og skriveopplæringa? Førsteamanuensis Anne Håland viser korleis elevar på 1. trinn skriv, les og leiker i Sjukehusleiken.

Muntlighet i begynneropplæringa – en bro inn i skriftkulturen

Får førsteklassinger for få muligheter til å delta muntlig? Les hva forskere ved Lesesenteret og førsteklasselærere selv mener i artikkelen Hvor blir det av snakket?

Å planlegge for høytlesing

Høytlesing på barneskolen har store fordeler. Med enkle grep kan du og elevene dine få enda mer ut av den daglige lesestunden. Her får du gode råd - og en brosjyre om høytlesing laget av Toril Frafjord Hoem, som du kan laste ned helt gratis.

På Sporet: Tidlig innsats på første trinn

På Sporet er et forskningsbasert eksempel på intensiv opplæring for elever på første trinn som strever med å komme i gang med lesing. På disse sidene finner du det du trenger å vite for å ta i bruk På Sporet på din skole.



Foredragsholdere

Senterleder
51833136
HG-O-216
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Dosent i lesevitenskap
51833252
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor i spesialpedagogikk
51833628
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
51833244
OD - 1st floor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor i lesevitenskap
51833132
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i lesevitenskap
51833139
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Ekstern tilknyttet UiS
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/lesevitenskap
51833272
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førstelektor i lesevitenskap/spesialpedagogikk
51833210
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førstelektor i spesialpedagogikk
51832954
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor i skrivekunst
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk
51831153
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Finn flere ressurser fra Lesesenteret:

NYHET: Kreativ skriving i skolen

Ønsker du å bli en bedre skriver, og samtidig bli en bedre veileder i skriving? Da kan videreutdanningen Kreativ skrivin...

Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?

«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...

Slik vekket læreren leseiveren hos elevene

Elevene i 7B på Grannes skole har like mye tilgang til telefoner, nettbrett og Tiktok som andre ungdommer. Allikevel har...

NYHET: Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere

Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere er et emne tilpasset deg som jobber med utdanning og undervisning av lærers...

– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til

Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjon...

Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster

Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert? Ønsker du kunnskap om ...

Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar

Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst. Gjennom å arbeide med t...

Elever kan bli lurt av "fake" Wikipedia

Nettet flommer over av såkalte leksikon som til forveksling ser ut som Wikipedia. Noen av de største er basert på nazist...

Fagbøker fra Nasjonalt lesesenter

Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen

Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte b...

Presentasjoner fra Nasjonal konferanse om lesing 2022

Her finner du presentasjonene fra Nasjonal konferanse om lesing 2022: "Mellom - Engasjerende tekstarbeid på mellomtrinne...

Materiell: Veiledet lesing

Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...

Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom

Lærere trenger mer kunnskap om hvordan de kan støtte elever i flerspråklige klasserom å utvikle akademisk språk. Det vis...

Når foreldre liker å lese, kan det utjevne andre sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der b...

Lesetips til elever på mellomtrinnet

Trenger du boktips til elever på mellomtrinnet? I dette heftet finner du 35 barnebøker, kategorisert etter leseerfaring....

Blogg: Slik kan du bruke dataspill i skolen

Hvorfor trenger vi dataspill i skolen - og hvordan kan spill brukes på en didaktisk god måte? I tre blogginnlegg gir lær...

Undervisningsopplegg: Korleis arbeide med skjønnlitteratur i klasserommet?

Eit praksiseksempel frå 7. trinn med utgangspunkt i Kampen mot superbitchene. I denne teksten kan du få tips til korleis...

Undervisningsopplegg: Kan en litteraturtime være med å fremme inkludering i skolen?

Denne praksisfortellingen tar for seg hvordan en femte klasse arbeidet med personlig tilnærming, todelt logg og litterær...

Slik kan foreldre støtte barnas lesing

Ideer og råd til foreldre med barn på 5. - 7. trinn.

Kan vi gi elevene på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?

Elever på femte trinn arbeider ofte med læreboktekster i mange fag. Samtidig arbeides det kanskje for lite med lærebokle...