Lesesenteret og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.
Alle som har sendt inn abstrakt har nå fått tilbakemelding. Hvis ikke du har registrert dette, sjekk søppelposten din for e-post fra Indico sendt 26. eller 27. januar. Du må også huske å melde deg på konferansen innen 22. april. Meld deg på konferansen her.
Da må du gjøre to ting: 1. Meld deg på konferansen her. 2. Send inn tekst og meld deg på ph.d.-seminaret innen 14. april. Les mer her.
Velkommen til Skriv! Les! 2024!
- Tid:
6.*-8. mai 2024 (*ph.d.-seminar 6. mai, hovedkonferanse 7.-8. mai) - Påmeldingsfrist:
22. april 2024 - Påmelding:
Meld deg på her. - *Ph.d.-seminar 6. mai:
Les mer og meld deg på ph.d.-seminaret her. - Sted:
Universitetet i Stavanger, Arne Rettedals hus (på campus).
Konferansemiddag på Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger sentrum - Priser:
Konferanse: NOK 2400
Konferansemiddag*: NOK 850
*Du kan melde deg på konferansemiddagen til slutt i påmeldingsprosessen (etter fakturainformasjon).
- Program:
Se program her - Abstrakthefte:
Kommer - Mer informasjon:
Følg gjerne konferansens Facebook-side for oppdateringer.
Hotellrabatter:
- På campus, UiS:
- Ydalir Hotel (Rabattkode blir gitt ved påmelding.)
- Andre hoteller (med bussforbindelse til UiS):
- Clarion Hotel Energy (Madlaveien)
(Trykk på lenken for rabattkode) - Clarion Hotel Stavanger (Stavanger sentrum)
(Trykk på lenken for rabattkode) - Hotel Victoria Stavanger (Stavanger sentrum) (Rabattkode blir gitt ved påmelding.)
Presentasjonsformater:
- Skal du presentere? Trykk her for en oversikt over de ulike formatene.
Program:
Mandag 6. mai
Stipendiatseminar
09.30: Registrering med kaffe/te og mat.
10.00: Innledning, presentasjonsrunde.
10.30: Foredrag v/ hovedforedragsholdere
Plenumsdiskusjon.
12.00: Lunsj
13.00: Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster.
16.00: Stipendiatseminaret avsluttes
Les her dersom du ønsker å delta på stipendiatseminaret
Tirsdag 7. mai
Her finner du fullt program for 7. og 8. mai
08.30: Registrering
09.00: Velkommen
09.05: Hovedforedrag:
Jeppe Bundsgaard
10.15: Pause
10.30: Paralleller
12.30: Lunsj
13.30: Paralleller / posterpresentasjoner
14.30: Pause
14.45: Hovedforedrag:
Wenche Mork Rogne
15.45: Pause
16.00: Paralleller
19.30: Konferansemiddag, Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum
Onsdag 8. mai
09.00: Hovedforedrag:
Sarah Bro Trasmundi
10.00: Pause
10.15: Paralleller
12.15: Lunsj
13.15: Paralleller
14.45: Pause
15.00: Paralleller
16.30: Dag 2 avsluttes
Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"
Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.
Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?
Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 7. og 8. mai 2024.
Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.
Vi har mottatt svært mange abstrakt til Skriv! Les! 2024! Alle innsendte bidrag vil gjennomgå en blind vurdering av minst to fagfeller. Du vil få tilbakemelding på ditt abstrakt senest 26. januar 2024. Mer informasjon om påmelding og andre praktiske spørsmål finner du lenger nede på disse sidene.
Vi gleder oss til å sees i Stavanger! Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.
Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:
Professor Jeppe Bundsgaard, Aarhus Universitet
Lette ofre eller modstandsdygtige borgere?
Nordiske elever er ifølge internationale undersøgelser ganske gode til at forholde sig kritisk til kommunikation sammenlignet med elever fra andre regioner. Men er de gode nok? Jeppe Bundsgaard vil præsentere resultater fra PISA og ICILS som giver indblik i hvad eleverne er i stand til at forholde sig til. På baggrund af disse resultater og analyser af debatindlæg skrevet af nordiske elever, vil han præsentere et forslag til hvad undervisningen i kommunikationskritisk kompetence må bestå i.
Om Jeppe Bundsgaard:
'Bundsgaard skrev PhD om danskfagets IT-didaktikk. I dag forsker han videre på de samme områdene. På den ene siden tar han for seg hvordan informasjons- og kommunikasjonssamfunnet krever endrede mål- og innholdsbeskrivelser for allmennutdanningsprogrammer, og på den andre siden tar han for seg hvordan IT kan brukes til å støtte flere studentstyrte (samarbeidende) prosesser i skole og utenfor skolen.
Jeppe Bundsgaard holder jevnlig foredrag, workshops og kurs for lærere, konsulenter, skoleledere, politikere mm. Han har skrevet en lang rekke bøker rettet mot lærere og lærerstudenter, og han har deltatt i utarbeidelsen av en rekke digitale læremidler.
Jeppe Bundsgaard har hatt og har ledende roller i en rekke store forskningsprosjekter, for eksempel demonstrasjonsskoleprosjektene og spillbasert læring i det 21. århundre, og han er nasjonal forskningskoordinator for Danmark i International Computer and Information Literacy Study (ICILS) . Han er ekspert i OECDs Education 2030-prosjekt, og har fungert som rådgiver i en rekke oppgaver for statlige og kommunale organisasjoner. Han var med på å utarbeide Felles mål for dansk i 2014.
Les mer på www.jeppe.bundsgaard.net.
Førsteamanuensis Sarah Bro Trasmundi, Universitetet i Oslo
The Imaginative Powers of Reading
In this talk I present a theoretically grounded perspective on embodied imagining in reading. Recognizing the positive impact of varied reading habits on imagining capacity, I investigate the emergence and constraints of imagining during reading. This investigation involves describing the (dys)functional engagement of readers’ bodies in creative reading, deciphering effective embodied strategies for a heightened imaginative experience. For instance, how they speed up or slow down, or how they impose rhythmicality, stop, continue, or go back in the text. The function of such breaks is not systematically described in the reading literature. I argue that they are the glue for imagining.
Om Sarah Bro Trasmundi:
Sarah Bro Trasmundis forskningsinteresse faller innenfor feltet kroppsliggjort lesing. Hun er interessert i å undersøke det erfaringsmessige grunnlaget for lesing basert på metoder fra kvalitative kognitive vitenskaper.
Ved å sammenligne lesing av beslektede vitenskapelige tekster (innenfor sosialpedagogikk) på trykk og på digitale enheter er hun interessert i å undersøke om det er en fordel med papir fremfor digital lesing når leseutfordringer dukker opp ettersom papirbaserte tekster gir et rikere kroppslig engasjement. Ved å undersøke slike spørsmål er hun interessert i å forstå hvordan slik kunnskap brukes til å påvirke praksis, slik at praktikere (for eksempel lærere) er i stand til å designe effektive lesemiljø og lesernes lesestrategier blir forbedret.
Professor Wenke Mork Rogne, Høgskulen i Volda:
Hva sier forskning om hva som er best av håndskrift og/eller digitale verktøy i begynneropplæringen? Noen resultater fra DigiHand-prosjektet.
Om Wenke Mork Rogne:
Wenke Mork Rogne er professor i norskdidaktikk i lærarutdanninga på Høgskulen i Volda. Rognes forskingsinteresser er digital literacy, kritisk lesing og læringsprosesser, multippel tekstforståelse, skriveutvikling, digitale verktøy og vurdering for læring.
Rogne er en engasjert foredragsholder og tidligere lærer i videregående skole og voksenopplæring. Hun har en PhD. frå Universitetet i Oslo om elevers lesestrategier og kritiske tekstforståelse, og har skrevet flere artikler og bøker om dybdelæring og læringsprosesser. Hun har lang fartstid i norsk i lærerutdanningen, og har deltatt i flere nasjonale kompetanseutviklingsprosjekt inn mot kommuner (UIU, Dekomp) om dybdelæring, lesing og skriving i alle fag, samt vurdering for læring (VfL). Hun har også laget kompetansepakker i Språkløyper til Utdanningsdirektoratet (Udir), i samarbeid med Lesesenteret og Nynorsksenteret om arbeid med lesing av multiple tekster.
I den senere tid har Rogne vært prosjektleder for FINNUT-prosjektet DigiHand (2018-2022) finansiert av Forskingsrådet. Prosjektet har undersøkt 1. klassingere skriftspråksutvikling i to år ved bruk av håndskrift og/eller digitale verktøy, og har vært et samarbeid mellom forskere på Høgskulen i Volda og Universitetet i Stavanger.
Les mer om Wenke Mork Rogne på Høgskulen i Voldas nettsider.
Presentasjonsformater / presentation formats
Paper-presentasjon / paper presentation
- 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
- 20 min presentation + 10 min discussion
Interaktiv postersesjon / interactive poster session
- I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
- In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.
Symposium
- 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
- 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.
Skriv! Les! Ph.d-seminar 2024
Vi ønsker stipendiater innenfor konferansens fagområder velkommen til å delta på ph.d.-seminar under Skriv! Les! 2024. Ph.d.-seminaret finner sted 6. mai på Universitetet i Stavanger.
Skal du være med på stipendiatdagen 6. mai? Da må du gjøre to ting:
- Meld deg på hovedkonferansen
- Meld deg på ph.d-seminaret og send inn en tekst på 1500–3000 ord innen 14. april via denne lenka.
Teksten skal ta utgangspunkt i ditt ph.d-arbeid, og være noe du ønsker å diskutere eller få tilbakemelding på. Dette kan være en innledning til eller en del av en artikkel, en del av kappen, teori, forslag til analyse eller lignende.
Under seminaret vil dere diskutere hverandres tekster i grupper. Ca to uker før seminaret vil vi sende dere én tekst hver, fra en av de andre på din gruppe. Vi ønsker at du leser og forbereder en kort tilbakemelding på teksten du mottar før vi møtes i Stavanger. En av hovedforedragsholderne vil også gi tilbakemelding på tekstene. Gruppene blir satt sammen av oss i komiteen på forhånd.
Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne, konferansens hovedforedragsholdere, vil delta med hver sin innledning under seminardagen.
Program for dagen:
09.30: Registrering med kaffe/te og mat.
10.00–10.30: Innledning, presentasjonsrunde.
10.30–12.00: Foredrag v/ hovedforedragsholdere
Plenumsdiskusjon.
12.00–13.00: Lunsjpause
13.00–16.00: Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster.
Pris og påmelding:
For deltakere på ph.d.-seminaret er deltakelse inkludert i den totale konferanseprisen på kr 2400.
Påmeldingslenke kommer.
Følg med på konferansens Facebook-side for å bli holdt oppdatert.