For å forstå barn trenger vi å se verden slik de ser den. Dagens barnehagebarn vet ikke hvordan verden var uten skjermer og smarttelefoner. Digital kompetanse er avgjørende i alle situasjoner, også i barnehagen.
Deltidsstudium over 1 år/ 2 semestre
Høst 2024
Nettbasert
Godkjent barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning og i jobb i barnehage
Søk om økonomisk støtte til å ta utdanningen
Flere av UiS sine videreutdanninger inngår i ordningen Kompetanse for framtidens barnehage. Dette er et slikt emne.
Når et emne er med i ordningen Kompetanse for framtidas barnehage (KFB) kan det søkes økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det innebærer at barnehagen du jobber i kan søke om tilretteleggingsmidler som dekker utgifter til vikar mens du deltar på samlinger eller annet i forbindelse med studiet.
Støtten søkes det på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for støtteordningen kan være en annen enn fristen for selve emnet du vil ta.
Om studiet
Videreutdanningen Digital kompetanse i barnehagen vil gi deg som er barnehagelærer en relevant, forskningsbasert og praksisnær kompetanse om bruk av digital teknologi i barnehagen. Det varierte innholdet i emnet vil gi deg en bred kunnskap om relevante teoretiske perspektiver og praktiske ferdigheter.
Gjennom dette emnet vil du bli i stand til å bruke digital teknologi i det pedagogiske arbeidet slik at du kan bidra til barnas lek, kreativitet og læring i barnehagen, i tråd med rammeplanen. Innholdet knyttes tett opp mot din barnehagehverdag gjennom et praktisk fokus, hvor din egen erfaring med digital teknologi vektlegges.
Innholdet i emnet har fire gjennomgående hovedtema:
Barn i en digital verden
Du vil få kunnskap om hvordan teknologi og medier påvirker barns hverdag, inkludert kunnskap om barns digitale lek og lek inspirert av teknologi og medier.
Etiske perspektiver
Digital dømmekraft og kritisk refleksjon rundt bruk av digital teknologi og medier er sentralt. Du vil bl.a. få kunnskap om og utfordres på didaktiske og etiske valg i forbindelse med dokumentasjon og fotografering.
Profesjonsfaglig digital kompetanse
Sammenhengen mellom pedagogikk, didaktikk, fagområder og teknologi i en digital barnehagepraksis er sentralt. Dette beskrives ofte som profesjonsfaglig digital kompetanse.
Pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barn
Du vil få kunnskap om og erfaring med ulike digitale verktøy og ressurser, slik at du kan legge til rette for varierte pedagogiske leke- og læringsaktiviteter sammen med barna.
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng og tilbys som et nettbasert deltidsstudium over to semester; høst og vår.
Det kan også bli godskrevet som 'profil 4' i masterutdanning innen barnehagevitenskap.
Organisering
- Alle aktivitetene på studiet gjennomføres digitalt.
- Arbeidsformene er varierte og veksler mellom forhåndsinnspilte forelesninger, diskusjoner, oppgaver, praktisk utprøving og egenstudier.
- Du ser forelesningene når det passer for deg. Forelesningene følger en progresjon, og gjøres tilgjengelig på fastsatte datoer.
- Eksamen er mappevurdering, bestående av tidligere innleverte arbeidskrav og en refleksjonsoppgave.