Erfaringsbasert master for lærerspesialister (VLS501)
Studiet retter seg spesielt mot erfarne lærere i hele grunnskoleløpet som ønsker profesjonell videreutvikling og som ønsker å ta et spesielt ansvar for den kollektive kompetansen og utviklingen på egen skole. Lærere som allerede har hatt lederroller i faglig utviklingsarbeid, vil ha gode forutsetninger for studiet. Det samme kan gjelde fungerende lærerspesialister som ønsker å få formalisert sin kompetanse som lærerspesialist.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VLS501
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Den ferdig utdannede kandidaten skal ha
- inngående kunnskap om vitenskapelige tenkesett, teorier og metoder
- inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger innen literacyfeltet eller matematisk literacy
- evne til å drøfte styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign
- inngående kunnskap om forskningsetiske tenkemåter, retningslinjer og lovverk
- innsikt i utviklingsprosesser som bidrar til utvikling av lese- og skriveopplæring
Ferdigheter
Den ferdig utdannede kandidaten skal kunne
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere faglige problemstillinger og resonnementer
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen fagfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
- anvende relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Den ferdig utdannede kandidaten kan
- analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
- analysere og kritisk vurdere ulike faktorer som påvirker et forsknings- og utviklingsprosjekt
- beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Forkunnskapskrav
Studentene har avlagt og bestått eksamen i Lærerspesialist i norsk (60 stp.) eller Lærerspesialist i begynneropplæring (60 stp.).
For å velge masteroppgave med matematisk innretning, må studentene ha lærerspesialistutdanning i begynneropplæring.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | 2 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
Masteroppgave (alene eller i par). Masteroppgaven skal ha et omfang på 20-30.000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg). Se utfyllende informasjon i emnets Masterhåndbok.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Utarbeide prosjektskisse med tema for masteroppgaven. Prosjektskissen og temaet skal godkjennes av veileder.
- Presentasjon av teori, foreløpige resultater, diskusjon og konklusjon på forskningskonferanse i mars.
- Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å levere masteroppgaven, jmf. Forskrift om studier og eksamen § 3-8 nr. 3.