Masteroppgave E-MBA300

Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, strategi og økonomi. Studentene velger selv problemstilling, som kan være teoretisk eller av mer praktisk natur, men det forventes at oppgaven anvender en vitenskapelig tilnærming. Denne kan tas når man har fullført 6 emner à 10 studiepoeng, hvorav ett emne i hver av kategoriene "ledelse", ‘’økonomi" og "strategi" og tre valgfrie emner tilknyttet masterprogrammet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Studiepoeng

30

Nivå

Master

Undervisningsform

Metodesamlinger + selvstudie, med mulighet til å følge undervisning på Zoom

Undervisningsspråk

Norsk

Neste oppstart

Høst 2025

Søknadsfrist

01.06.2025

Pris

60.000,- + semesteravgift Påmeldings- og betalingsvilkår

Uttak av masteroppgaven

Uttak av masteroppgave forutsetter fullført 60 studiepoeng i studieprogrammet.

Studenten utarbeider, i samråd med veileder, endelig oppgavetekst og plan for gjennomføring av oppgaven. Oppgaven tas ut i høstsemesteret.

Informasjonsmøte

Det vil bli avholdt et informasjonsmøte en ettermiddag med varighet ca. 2 timer primo juni for studenter som skal ta ut/starte på masteroppgaven.  Mer informasjon gis på et senere tidspunkt.

Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, strategi og økonomi. Studentene velger selv problemstilling, som kan være teoretisk eller av mer praktisk natur, men det forventes at oppgaven anvender en vitenskapelig tilnærming.

Masteroppgaven skal vise at studentene kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid, og derigjennom:
- vise evne til systematisk tenkning, faglig fordypning og saklig vurdering.
- anvende relevant bruk av kildestoff for å vise hvordan eget arbeid kan plasseres i forhold til eksisterende forskning.
- formulere en avgrenset problemstilling og sette denne inn i et større perspektiv
- demonstrere teoretisk overblikk, innsikt i de valgte teorier og være i stand til å benytte disse i analyse av den konkrete problemstilling
- skape overblikk og systematisere et empirisk materiale med henblikk på å analysere den valgte problemstilling
- demonstrere bevissthet om sammenhengene mellom problemformulering, teoretiske perspektiv, analyse og konklusjon

Det er utarbeidet en egen veileder med informasjon om masteroppgaven som studentene vil få når de er klare for oppgaveskriving og gjøres tilgjengelig i Canvas. Arbeidet med masteroppgaven er normert til 30 studiepoeng med varighet 8 måneder.

Veiledning

Fagstaben vil være behjelpelig med forslag til veiledere og eventuelt andre kontaktpersoner. Studenten må selv aktivt finne frem til og formulere problemstillinger, gjerne relatert til egen arbeidsplass eller bransje i samråd med veileder. Det er viktig både for student og veileder at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven.
Veiledningen gjennomføres i form av individuell veiledning, kollokviebasert veiledning og/eller seminarbasert veiledning. 

Det er 4 dager med metodeseminar (2 dager kvalitativ og 2 dager kvantitativ metode). Det er mulighet til å følge undervisningen på Zoom. Datoer er under planlegging.

Med forbehold om endringer.

Hjemmeeksamen 1/1, varighet: 8 måneder.
Les mer i emneplanen: Masteroppgave Executive MBA | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Bedømming av masteroppgaven

Bedømmelse av masteroppgaven foretas av ekstern sensor i samarbeid med veileder eller faglig ansvarlig. Dersom det er uenighet om karakter, er det ekstern sensor som avgjør. Dekan oppnevner ekstern sensor, etter forslag fra veileder og eventuelt andre faglærere. Sensur skal foreligge senest 10 uker etter innleveringsfristen.
Masteroppgaven bedømmes etter en gradert bokstavkarakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Les mer om eksamensresultater i denne lenken: Eksamen | Universitetet i Stavanger (uis.no)

For uttak av masteroppgaven er det krav om at studentene har fullført 6 emner à 10 studiepoeng, hvorav et emne i hver av kategoriene ‘ledelse’, ‘’økonomi’ og ‘strategi’ og tre valgfrie emner tilknyttet masterprogrammet.

Frist for uttak/registrering av masteroppgaven er 1. september. Den skal registreres i Samarbeidsportalen.

Pris for masteroppgave kr 60.000,- (per 01.01.2025)
I pris inngår undervisning, kaffe og lunsj, tilgang til elektroniske læremidler og digital læringsplattform, veiledning, veiledning, sensuring av masteroppgaven og vitnemål for oppnådd grad.
Semesteravgift høst/vår og pensumlitteratur kommer i tillegg.
Det tas forbehold om endringer i pris og hva som inngår i denne.

Les mer om påmeldings- og betalingsbetingelser her: Påmeldings- og betalingsvilkår | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Forelesere

Professor i organisasjon og ledelse
51831678
Handelshøgskolen UiS
Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Timelønnet Universitetslektor
Handelshøgskolen UiS
Avd. for innovasjon, led. og mark.føring

Administrative kontaktpersoner

Seniorkonsulent
51833078
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Seniorrådgiver
51833728
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning

Data-Driven Business Intelligence with AI E-MBA140

I en tid definert av raske teknologiske fremskritt og stadig voksende data, virksomhetsledere og ledere må være i s...

– Bedre overblikk med Executive MBA

Du får kunnskap som gir bedre forståelse og økt kompetanse som leder. Det mener Henrik Arnestad Salthe, etter å ha tatt ...

Nøt å være i studiebobla

Det kan være utfordrende å ta en mastergrad ved siden av jobben, men for Hanne Guri Boge-Jakobsen var studiet mer givend...

Strategic Decision Making E-MBA130

I den dynamiske ledelsen er det å ta informerte og strategiske beslutninger nøkkelen til å drive suksess. "Strategic Dec...