I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barnehagen.
Når barn får tid og rom til å leke med roboter, kan de utforske ulike løsninger og skape magiske lekeverdener. Ofte vil de også inkludere annet materiell, for eksempel Duplo eller byggeklosser.
Ressursen er en av flere utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe for barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst og matematikk).
I fagfilmen møter vi Marianne Undheim, førsteamanuensis ved UiS som presenterer sentrale aspekt ved barns lek med roboter. I filmen møter vi også tre barn i aktiv lek med roboten Rugged Robot og Duploklosser. Barna har lekt mye med denne roboten tidligere og vet godt hvordan de kan kode den.

Mål: Å bevisstgjøre barnehagelærerstudenter på hvordan de kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker. For hvem: Barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter. Innhold: Forberedelse, fagfilm og refleksjonsspørsmål. Gjennomføring: 1. Anbefaler at studentene gjennomfører forberedelsene og ser fagfilmen i forkant av undervisningen. 2. Elementer fra forberedelsene og/eller filmen bør også tas opp i undervisningen. 3. Diskuter refleksjonsspørsmålene i mindre grupper i undervisningen. 4. Gjennomfør aktiviteten.
Forbredelser
Lær om Bishops (1988) fundamentale matematiske aktivitet Lek og spill, tilpasset til barnehage av Solem og Reikerås (2017).
Fagfilm
Takk til Stian Falch og barna i Brekkåsen barnehage for deres deltakelse i dette prosjektet.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan vil dere legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barnehagen?
- Hva vil dere legge vekt på?
Aktivitet
- Observer en leksituasjon med kodeleker i barnehagen.
- Hvordan vil du beskrive den fra et matematisk perspektiv med hensyn til Bishops matematiske aktivitet Lek og spill?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.
Edwards, S., & Bird, J. (2017). Observing and assessing young children’s digital play in the early years: Using the digital play framework. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 158-173.
Lillemyr, O. F. (2021). Lek på alvor (4. utg.). Universitetsforlaget.
Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.
Faglig ansvarlig
Institutt for barnehagelærerutdanning
