Hvordan er det å være elev under koronaen? Det får vi et lite glimt av gjennom et julebrev vi har fått lov til å dele med dere.
Innledende tekst: Nina Grini.
Brevet til mormor er skrevet av en elev som ønsker å være anonym, men vi har tillatelse fra eleven og foreldrene til å dele det.
– Hvordan går det med dere nå?, spurte jeg en rektor jeg møtte.
– Det er tøft nå. På ulike vis. Fra ulike kanter. Det er mange som har det tøft midt oppi det som har blitt helt normalt for alle. Det er nesten sånn som man snakker om skilsmisser. Det er helt normalt, mange opplever det, men det er veldig vanskelig for de som står midt i det, sa rektoren.
Han fortsatte. – Jeg har lyst til å sende deg et elevperspektiv. Et brev. Det brevet gjorde meg emosjonell, ikke trist bare. Det er håp i det brevet. Det skjer læring, viktig læring om livet, om så på en tøff måte.
– Så fint, jeg leser gjerne, svarte jeg.
- Dette er bare en av historiene som de voksne på skolen møter, sa rektoren.
Kjære mormor
Akkurat nå sitter jeg i sengen min. Nøye innpakket i den varme dynen. Ved siden av meg står frokosten min fremdeles på bordet. Jeg har ikke matlyst. Hva er poenget når jeg ikke smaker noe uansett? Halsen klør og nesen renner også. Over meg hører jeg Simen se på TV i stua og mamma ha hjemmekontor på kjøkkenet. Sånn er hverdagen vår blitt nå.
Mamma fortalte at dere hadde snakket om meg da hun, Simen og Ole besøkte dere forrige uke. Dere hadde snakket om meg og de positive testene. Jeg ser for meg hvordan det må ha føltes å få vite det. Som en støvsuger dro luften ut av deg. Sånn var det for meg også. Jeg vet ikke hvor mange slike tester jeg har tatt, men det er mange. Hver gang har de vist kun en strek, men denne gangen viste de to. Noe av det første jeg gjorde var å sende melding til mamma og pappa. Pappa ble sendt hjem fra jobb umiddelbart. Jeg var redd nå. Ikke for å være syk, det var før, men for å smitte andre. Tenk om jeg hadde smittet pappa, slik at han hadde smittet resten av lærerne på jobben, som igjen hadde smittet elevene. Eller tenk om jeg hadde smittet de andre i klassen. Eller tenk om jeg hadde smittet mamma, Ole og Simen før de reiste over hele landet for å treffe dere. Helt til Bergen. Jeg orket ikke engang å tenke på det mer. Istedenfor fant jeg frem iPaden min og et par headset.
Nå sitter jeg altså her. Alene på rommet mitt. Ved siden av meg ligger også boken jeg leser. Kabalmysteriet. Mamma ga meg nemlig den da hun kom hjem fra reisen. Hun sa at du hadde hentet den til henne, da dere snakket om at mamma pleide å like den da hun selv var liten. Det er fint å kunne falle inn i bøker og serier. Det er som at jeg nesten får lov til å komme ut av rommet, uten å komme ut av rommet. Vanligvis, når du føler deg ensom, er du ikke egentlig alene. Nå er det annerledes. Jeg er faktisk alene. Jeg har ikke lov til å møte andre. Jeg har ikke lov til å kjøpe julegaver på butikken. Jeg har ikke lov til å bevege meg fritt i mitt eget hus. Jeg har ikke lov til å hente mat uten å bruke munnbind. Det er ensomt det. Jeg husker du en gang fortalte meg at, etter du pensjonerte deg, har dagene vært så lange. Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg tror at du som har vært så vant til å omgås med mennesker på jobb, føler deg ensom når du kun er hjemme. Nå forstår jeg hva du mener. Det er som om du er isolert, men i et større hus istedenfor et enkelt soverom. Jeg håper det går bedre nå, for snart vil det gå bedre for meg også. Bare nesen min slutter å renne og halsen å kile, vil alt være normalt igjen, nesten. Det er mitt ønske for denne julen. At ting skal bli som normalt. Jeg vet at det ikke kommer til å skje, for i går kom det enda strengere tiltak, men det er lov å drømme.
Nå er du nok lei av å høre om korona og isolasjon. Det er jo ikke dette jeg vil sitte igjen med på nyttårsaften. Nei, da vil jeg kunne se tilbake på de gode minnene. Danseforestilling, festival, konsert, leir, reiser, besøk og latter. Til tross for at dette året ikke har vært det aller beste i hele mitt liv, har jeg opplevd mye fint.
Klem fra Selma
Forskning fra Læringsmiljøsenteret
Nå kan du melde deg på verdens største konferanse om mobbing
Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verd...
Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger
Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førstekl...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...
– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang
Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbasert...
Er foreldre i dag for ettergivende?
Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne ...
Dette kan styrke relasjonane mellom elevane
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...
Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing
Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få ba...
Skal forske på livsmestring i skolen
Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...
Er samiske elever mer involvert i digital mobbing enn andre elever?
Et nytt forskningsprosjekt skal blant annet undersøke om samiske elever i norsk skole er mer involvert i digital mobbing...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
Hvor godt trives barn i barnehagen?
Hva mener barna selv om egen trivsel i barnehagen, og hva kjennetegner miljøet der barna sier at de trives? Det skal det...
Ensomme elever har økt sjanse for frafall
Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny fo...
Elevers engasjement varierer fra time til time
– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med lærere...
Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Hvordan kan PP-rådgiveren bli en inkluderingsagent i skolen?
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer e...
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet
Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra...