Natalia Kucirkova, forsker ved Læringsmiljøsenteret, UiS, er nytt medlem i Global Young Academy, GYA. Akademiet kunne velge blant 400 godt kvalifiserte søkere fra hele verden. Kucirkova var et av de 39 nye medlemmene for perioden 2022-2027.
På sine egne nettsider skriver Global Young Academy at de nye medlemmene kommer fra 24 land og representerer 27 nasjonaliteter fra hele verden. Medlemmene i akademiet kommer fra forskningsområder som strekker seg fra naturvitenskap til kunst og humaniora.
Global Young Academy ser det som sin oppgave å gi unge forskere en stemme. Medlemmene kjennetegnes ved at de etterstreber forskning av høy kvalitet og er opptatt av forskningens rolle i å skape en bedre verden.
Kucirkovas forskning dreier seg om barns lesing og skriving og hvordan ny teknologi påvirker disse prosessene. I forbindelse med at hun ble tatt opp som nytt medlem i Akademiet for yngre forskere, AYF, i fjor, sa hun:
– Hovedmotivasjonen i arbeidet mitt er å sikre sosial rettferdighet i barns læring og deres bruk av teknologi. Det er store forskjeller på innholdet i barns teknologibruk og opplevelsene de høster. Tilgangen til teknologi er også veldig forskjellig, ut fra de ulike familier, skoler eller hvilket land de bor i.
Kucirkova jobber på tvers av akademia, industri og praksis, det vil si blant annet sammen med lærere og teknologiutviklere. Hun framholder at det ikke bare handler om hva som kan fungere ut fra et teoretisk perspektiv, men at hun søker å oversette forskningen til verktøy som fungerer godt for barn.
– Arbeidet mitt er tverrfaglig, jeg bruker ideer fra utdanning så vel som psykologi og informatikk, forklarte hun da.
Les mer: