Er du av dem som har ventet på nye episoder av podkasten vår? Her er de nye episodene – denne gang direkte rettet mot deg som jobber i barnehage.
Læringsmiljø i skole og barnehage
Torunn Helene Fredriksen
Episodene kan lastes ned på podkastens hjemmeside, eller der du vanligvis laster ned podkaster.
Nå kan du laste ned den sjuende episoden av Læringsmiljøsenterets podkast: Læringsmiljø i skole og barnehage. Den er laget for deg som jobber i skole eller barnehage.
– Det ble et uventet opphold når det kom til innspilling av nye episoder på grunn av koronapandemien som gjorde det vanskelig for meg og flere av gjestene å reise til Stavanger der studioet vårt ligger, sier programleder Torunn Helene Fredriksen. Hun jobber som kommunikasjonsrådgiver ved Læringsmiljøsenterets avdeling i Porsgrunn, og forteller at hun lenge håpet å få komme tilbake til studioet på Ullandhaug i Stavanger.
– Men til slutt kunne vi ikke vente lenger, og vi bestemte oss for at vi måtte prøve å ta opp podkasten over nettet. Lyden ble nok ikke fullt så god som den hadde vært i studio, men vi har oppgradert mikrofonene våre og håper det fungerer greit for lytterne våre, sier hun.
– Nå er det barnehagens tur
De første episodene av podcasten var rettet mot skolen og lærerne. Nå er det barnehagen som står for tur.
– Vi tar utgangspunkt i barnehagens nye kapittel om psykososialt barnehagemiljø og snakker om temaer knyttet til dette, forteller Fredriksen.
Den første episoden i den nye sesongen handler om selve lovendringen. Der har programleder Torunn Helene fått med seg Ingrid Midteide Løkken som har satt seg godt inn i lovteksten knyttet til psykososial barnehagemiljø. Hun har klare tanker om hva den har å si for barnehagene. Episoden ble publisert 15. april, og den kan lastes ned enten via denne nettsiden, eller der du vanligvis laster ned podkaster.
I løpet av våren har det kommet fire nye episoder; episode 6 med Svanaug Lunde handler om trygt og godt barnehagemiljø, og i episode 7 er temaet tilhørighet. Henning Plischewski har ordet i denne episoden. I 8. episode snakker Thomas Moser om mobbing i barnehagen. Dette er siste episode i sesong 2.
Episode 8: Mobbing i barnehagen
Hva vet vi egentlig om mobbing i barnehagen? Professor Thomas Moser er av forfatterne bak en stor kunnskapsoversikt der de har undersøkt forskjellige aspekter ved mobbing i barnehagen. Forfatterne fra Læringsmiljøsenteret og Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager har gjennomgått 93 kilder. De har sett på forståelser av begrepet mobbing, former, utbredelse og konsekvenser. De har også kartlagt tiltak, forebygging og håndtering. I løpet av samtalen med programleder Torunn Helene Fredriksen, tar Thomas Moser oss gjennom de viktigst funnene og hva de kan ha å si for barnehageansatte.
Å oppleve tilhørighet er et grunnleggende menneskelig behov, men hva skal til for at barn føler at de hører til? Og hvordan kan barnehageansatte arbeide for å fremme følelsen av tilhørighet i barnehagen? Henning Plischewski belyser disse og andre spørsmål i samtale med programleder Torunn Helene Fredriksen. Plischewski har hovedfag i psykologi fra NTNU. Han har lang erfaring som veileder og foredragsholder og har de siste årene konsentrert seg om barnehagefeltet. Plischewski er medforfatter av bøkene Trygt og godt i barnehagen (2021) og Livsmestring og livsglede i barnehagen (2018).
Episode 6: Trygt og godt barnehagemiljø
Den nye barnehageloven stiller krav til at alle barn skal ha det trygt og godt i barnehagen. Hva betyr det i praksis? Svanaug Lunde reflekterer rundt dette viktige spørsmålet i samtale med programleder Torunn Helene Fredriksen. Hun kommer også med noen råd og tips til hvordan barnehageansatte kan arbeide aktivt for å få til et miljø som er preget av de fem T-ene: trygghet, tillit, tid, tålmodighet og trivsel (+ litt tull og tøys). Svanaug Lunde har lang erfaring fra barnehage. De senere årene har hun arbeidet med undervisning, utviklingsarbeid og forskning inn mot barnehagefeltet, og hun er en populær foredragsholder. Lunde er også en av forfatterne av boken Trygt og godt i barnehagen (2021).
Episode 5: Den nye barnehageloven
1. januar 2021 fikk vi en ny barnehagelov. Der har det kommet inn et kapittel om psykososialt barnehagemiljø som sier at barn skal ha det trygt og godt i barnehagen. Det er også innført en aktivitetsplikt som gjelder ved mistanke om at barn ikke har det trygt og godt. Ingrid Midteide Løkken har lang erfaring fra barnehage, men har også undervist på barnehagelærerutdanningen og jobbet med forskning. Nå har hun vært med på å skrive en bok om barnehageloven. Programleder Torunn Helene Fredriksen snakker med henne om den nye loven og hva den betyr i praksis for barnehagene.
Episode 4: Fravær
Fravær fra skolen, og da spesielt udokumentert fravær, er en utfordring. Det er vanskelig for eleven som er borte, medelever og skolen. Forsker ved Læringsmiljøsenteret, Trude Havik, har jobbet mye med ulike typer fravær i skolen. I denne episoden snakker programleder Torunn Helene Fredriksen med henne om hva fraværet kan skyldes, og hvilke tiltak skolen bør sette inn for å få elevene til å komme tilbake.
Episode 3: Livsmestring i skolen
Livsmestring er et begrep som er tatt inn i de nye læreplanene. Hva legger vi i det? Er det viktig? Og hvordan kan skolene jobbe for at elevene skal oppleve livsmestring? I denne episoden har programleder Torunn Helene Fredriksen invitert forsker Kjersti Tharaldsen til en samtale om livsmestring i skolen.
Episode 2: Fagfornyelsen og læringsmiljøet
Fra høsten 2020 skal skoler i hele landet ta i bruk nye læreplaner. Fagfornyelsen og innholdet i den har vært mye diskutert den siste tiden. Forsker ved Læringsmiljøsenteret, Randi Myklebust Sølvik, er opptatt av at læringsmiljøet ikke må glemmes i arbeidet med fagfornyelsen og har noen konkrete tips til hvordan skoler og lærere kan jobbe med dette. Programleder er Torunn Helene Fredriksen.
Episode 1: Konsekvenser av mobbing
I første episode har hun med seg Ida Risanger Sjursø, som har forsket på konsekvenser av mobbing. De to snakker om hvor vondt det oppleves for den som blir utsatt for mobbing og hvilke konsekvenser det kan ha for den enkelte. Er det annerledes for dem som blir utsatt for digital mobbing i tillegg til det som beskrives som tradisjonell mobbing? Og hva kan lærere gjøre dersom de mistenker at en elev blir mobbet på digitale medier?
Tekst: Maria Gilje Strand
Ansatte omtalt i artikkelen
Nytt om forskning fra Læringsmiljøsenteret
Nå kan du melde deg på verdens største konferanse om mobbing
Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verd...
Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger
Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førstekl...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...
– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang
Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbasert...
Er foreldre i dag for ettergivende?
Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne ...
Dette kan styrke relasjonane mellom elevane
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...
Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing
Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få ba...
Skal forske på livsmestring i skolen
Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...
Er samiske elever mer involvert i digital mobbing enn andre elever?
Et nytt forskningsprosjekt skal blant annet undersøke om samiske elever i norsk skole er mer involvert i digital mobbing...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
Hvor godt trives barn i barnehagen?
Hva mener barna selv om egen trivsel i barnehagen, og hva kjennetegner miljøet der barna sier at de trives? Det skal det...
Ensomme elever har økt sjanse for frafall
Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny fo...
Elevers engasjement varierer fra time til time
– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med lærere...
Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Hvordan kan PP-rådgiveren bli en inkluderingsagent i skolen?
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer e...
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet
Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra...