På SFO kan barn oppleve vennskap, trivsel, mestring, lek og glede. 150 000 elever tilbringer mange timer på SFO hver eneste dag, og derfor er det svært viktig med høy kvalitet i SFO. Ved å bli student på Norges eneste bachelor i skolefritidspedagogikk, kan du være med og løfte feltet til det nivået det fortjener.
4 år / 8 semestre
180
20
2023: 51,1 (ORD)
Høst 2024: Uke 42 - 43 Vår 2025: Uke 5 - 6 og 13 - 14
Samlings- og nettbasert
Høst 2024: Uke 34, 39 og 44 Vår 2025: Uke 3, 11 og 17 (for eksakte datoer, se lenger nede på siden)
Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Spørsmål om opptak? Kontakt opptak@uis.no.
15. april via Samordna opptak (NB: 1. mars for realkompetansevurdering)

Birgit tar bachelor i skolefritidspedagogikk
Studenthistorie
Om studiet
150 000 elever, og hele 82 prosent av alle førsteklassingene i Norge, går i dag på en skolefritidsordning (SFO). På SFO skal barn oppleve vennskap, trivsel, mestring, lek og glede.
SFO er et sted for inkludering, læringsstøtte, økt fysisk aktivitet, og det kan også være en plass for språklæring for minoritetsspråklige barn og en habiliteringsarena for barn med særskilte behov.
Med så mange skoleelever på de laveste klassetrinnene som tilbringer mange timer på SFO hver eneste dag både før og etter skolen, er det svært viktig at de ansatte har høy kompetanse om hva SFO er og kan være.
I studieprogrammet «Bachelor i skolefritidspedagogikk» legges det vekt på helhet og sammenheng mellom lek, læring, spesialpedagogikk, fysisk aktivitet, kulturaktiviteter og praksis og ledelse. Studiet supplerer og komplementerer det øvrige pedagogiske tilbudet i skoledagen, og skal bidra til å ivareta og støtte opp om barns utvikling og gode læringsmiljø i SFO og skole.
Nett- og samlingsbasert: Det er lagt opp til seks studiesamlinger i løpet av første studieår. I tillegg vil det være nettbasert undervisning/studium. Studiet er et bachelorprogram (180 studiepoeng) som tas over fire år, og krever en studieinnsats på om lag 75 prosent av et fulltidsstudium.
Valgmuligheter: Du kan velge fordypning i fysisk aktivitet eller spesialpedagogikk.
Bli med på det grønne skiftet: Studiet legger vekt på helhet og sammenheng, og et gjennomgående tema er bærekraftig organisasjonsutvikling. Dette gjenspeiles i fagene som handler om ledelse, inkluderende leke- og læringsmiljø, spesialpedagogikk, estetiske fag, skaperglede, mat, helse og fysisk aktivitet.
Tett på landets fremste forskning innenfor utdanning: Med Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret), Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret), Filiorum – senter for barnehageforsking og Kunnskapssenter for utdanning er vi et nasjonalt nav innen utdanningsforskning. Dette styrker lærerutdanningene våre, og også deg som student.
Hjertet mitt banker for SFO, og jeg håper jeg kan ta med meg ny kunnskap og innsikt tilbake til egen SFO og skole som et grunnlag som vi sammen kan bygge videre på.
Samlinger og praksis i studieåret 2024/25
Se når det er planlagt samlinger og praksis for studieåret allerede nå. Gjelder deg som søker opptak fra høsten 2024.

Alle samlinger vil være på eller i tilknytning til Universitetet i Stavanger. Dersom du som student er bosatt en annen plass i landet må du betale reise og opphold selv.
I tillegg til samlingene vil det bli lagt opp nettbaserte forelesninger og aktiviteter. Det er obligatorisk oppmøte på samlinger og nettbaserte aktiviteter.
NB! Selv om det er planlagt samlinger og praksis vil du, dersom du søker på studiet, ikke få beskjed før i juli 2024 om du er tatt opp som student. Studiekoordinator kan ikke si noe om dette før den tid, så denne informasjonen er ment som en forberedelse og innblikk i hvordan studiet er lagt opp.
Samlinger høst 2024 (1. årsstudenter)
Uke 34: 20-22. august
Uke 39: 25-26. september
Uke 44: 30-31. oktober
Samlinger vår 2025 (1. årsstudenter)
Uke 3: 15-17. januar
Uke 11: 12-14. mars
Uke 17: 23-25. april
Praksis studieåret 2023/24 (1. årsstudenter)
Dersom du er ansatt i SFO/skole kan du ha praksis på egen arbeidsplass i 10 av totalt 20 uker. Hvis du ikke jobber i SFO vil UiS skaffe praksisplass til deg. Praksis er en obligatorisk del av bachelor i skolefritidspedagogikk.
- Uke 42 - 43
- Uke 5 - 6 og 13 - 14
Spørsmål og svar om studiet

Kan jeg jobbe ved siden av? Når kan jeg søke?
Når kan jeg søke?
Opptak gjøres gjennom Samordna opptak, som åpner for søknader 1. februar. Søknadsfrist er 15. april 2024.
Koster det noe å ta dette studiet?
Alle studenter må betale semesteravgift som per i dag er på 825 kr per semester.
I tillegg vil alle samlinger vil være på eller i tilknytning til Universitetet i Stavanger. Dersom du som student er bosatt en annen plass i landet må du betale reise og opphold selv.
Kan jeg jobbe ved siden av?
Undervisningen vil være samlings- og nettbasert, så i utgangspunktet vil det være tilrettelagt for å kunne jobbe ved siden av. I praksisperioder kan det bli forventet med hyppigere tilstedeværelse. Studiet er et treårig bachelorstudium (180 studiepoeng) som tas over fire år. Det vil være den enkelte student som selv må avgjøre om man har kapasitet til å jobbe ved siden av studiene og eventuelt hvor mye.
Kan jeg komme inn på studiet dersom jeg har jobbet lenge i SFO, men ikke har generell studiekompetanse?
Hvis man ikke har generell studiekompetanse, kan du søke på grunnlag av realkompetanse (NB! Søknadsfrist for å søke på grunnlag av realkompetanse er 1. mars).
Med dette studiet kan vi sikre at SFO-ansatte i fremtiden har den kompetansen de trenger, slik at de kan være både del av skolen og SFO, og dermed sikre at det er en god sammenheng i hele skoledagen for barna.