Her finner du presentasjonene fra Nasjonal konferanse om lesing 2022: "Mellom - Engasjerende tekstarbeid på mellomtrinnet".
Presentasjonene legges ut fortløpende etter at det er klarert med foredragsholder. Mandag 4. april Engasjerende undervisning med blikk for elevens, tekstens og lærerens rolle. Oddny Judith Solheim, Bente R. Walgermo, Aslaug Fodstad Gourvennec «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet» Læreres arbeid med fagtekster i språkheterogene klasserom. Hege Rangnes. "Da jeg bare fikk roe levra litt". Johanne Ur Sæbø «Skal me på biblioteket i dag?». Ein kvalitativ studie om korleis bibliotektimen kan stimulera engasjement og motivasjon for lesing hos elevar på barneskulen. Kari Frendem Folgerø. Skolebiblioteket og læreplanen. Monica Mitchell og Marit Aasen Data- og videospill som litterær opplevelse. Paolo Scarbocci og Ingebjørg Madland Tirsdag 5. april Bruk av nyheter og barnelitteratur for å skape rom for kritisk tenking på mellomtrinnet. Evy Jøsok og Ingvild Krogstad Svanes, OsloMet Bærekraft i litteraturundervisninga. Ingrid Hilmer, IGIS, UiS Gruppesamtaler om tekst som rom for elevmedvirkning. Atle Skaftun Elevmedvirkning i naturfag. Arne Olav Nygard Og hva tenker elevene? Ingeborg Marie Jensen. Engasjerande tekstarbeid på mellomtrinnet, med støtte i Språkløyper. Unni Synnøve Fuglestad PIRLS 2021. Åse Kari Hansen Wagner og Olaug Strand
Foredrag og foredragsholdere - dag 1
Trykk på "+" for å lese mer om foredragsholderne.
Engasjerende undervisning: med blikk for elevens, tekstens og lærerens rolle
Engasjement handler om å koble seg på og forholde seg aktivt til det som skal læres. Det kommer til uttrykk i deltakelse, iver, glød, innsats og utholdenhet. Engasjement påvirkes i stor grad av undervisningen. I denne presentasjonen vil Solheim, Walgermo og Gourvennec beskrive hvilke forutsetninger som må være til stede for at elevene skal engasjere seg og komme med eksempler på hvordan en kan iscenesette tekst- og læringsarbeid på en måte som fremmer engasjement.
Med professor Oddny Judith Solheim, førsteamanuensis Bente R. Walgermo, førsteamanuensis Aslaug Fodstad Gourvennec.
Intensivt opplegg for elever som strever med lesing
Elever med svake leseferdigheter på mellomtrinnet har ofte mange nederlagsopplevelser knyttet til lesing og læring. Mange av disse elevene utvikler derfor negative holdninger til lesing og framstår som passive og uselvstendige lesere. Tiltak for denne elevgruppen må en derfor sikte mot å fremme både leseferdighet, mestringstro og motivasjon for lesing. I dette innlegget vil Oddny Judith Solheim beskrive hvordan prinsipper for engasjerende undervisning kan ivaretas i tiltak for elever som strever med lesing.
Med professor Oddny Judith Solheim
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet» Læreres arbeid med fagtekster i språkheterogene klasserom
Mange lærere opplever å stå i et dilemma når de skal undervise i fagtekster. Tekstene er skrevet med akademisk språk, og lærerne opplever at mange elever ikke har språklige forutsetninger for å forstå tekstene. I dette foredraget tematiseres arbeid med tekster som et utgangspunkt for å støtte elevenes utvikling av språk- og leseferdigheter.
Hege Rangnes er førsteamanuensis ved Lesesenteret. Hun har mange års erfaring som lærer i barneskolen og er særlig opptatt av arbeid med språk og tekster i et inkluderende læringsfellesskap.
«Da jeg bare fikk roa levra litt …»
Lærere kan ta en dominerende eller mer tilbaketrukket rolle i tekstsamtaler på mellomtrinnet. I dette innlegget vil Johanne Ur Sæbø fortelle fra sin forskning der en lærer prøver ut ulike tilnærminger i norsktimene på 7.trinn. Da læreren tok en risiko i sin egen undervisning, viste det seg å skape noen nye muligheter for elevene.
Johanne Ur Sæbø har mange års erfaring som lærer i barneskolen, og er nå førsteamanuensis ved Lesesenteret. Hennes PhD-prosjekt omhandler muntlighet på mellomtrinnet.
«Skal me på biblioteket i dag?»
Born og unge brukar mindre tid på lesing i dag enn dei gjorde for berre nokre år sidan. I innlegget tek Kari Frendem Folgerø utgangspunkt i masteroppgåva si der ho undersøkte korleis bibliotektimen kan vera eit bidrag i arbeidet med engasjement og motivasjon for lesing hos elevar på barneskulen, og om det er ulikskapar knytt til alder og kjønn på elevane.
Kari Frendem Folgerø er kontaktlærar og lærarspesialist i norsk på Svortland skule. Foredraget er basert på ein kvalitativ studie om korleis bibliotektimen kan stimulera engasjement og motivasjon for lesing hos elevar på barneskulen.
Skolebiblioteket og læreplanen
Hva slags skolebibliotek trenger vi i møte med dagens unge lesere og dagens skole? I dette foredraget ser Monica Mitchell og Marit Aasen nærmere på hvordan skolebiblioteket kan være en ressurs i realiseringen av fagfornyelsen.
Monica Gundersen Mitchell er førsteamanuensis i Utdanningsvitenskap ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. Hun underviser i emner som omhandler lesing og litteraturarbeid i klasserommet, lesestimulering og leseglede og bildeboka som tekst. Hennes forskningsinteresse dreier seg i stor grad om barns litterære tekstmøter, med særlig vekt på bildeboka.
Marit Aasen er universitetslektor i lesevitenskap ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger. Hun underviser i emner som omhandler lesing i alle fag på mellomtrinnet og andrespråkspedagogikk. Marit Aasen jobber ellers med lokal kompetanseutvikling og har blant annet utviklet nettressursen «Skolebiblioteket som pedagogisk ressurs» i Språkløyper.no
Dataspill i undervisningen
I didaktisk digitalt verksted (DDV) ved UiS finnes det en imponerende mengde digitalt utstyr, som alle drar deg med inn i "fremtidens klasserom". I dette foredraget vil universitetslektor Paolo Scarabocci og lærerstudent Ingebjørg Madland fortelle om mulighetene dataspill kan gi for undervisningen.
Ingebjørg Madland er studentassistent i Didaktisk digitalt verksted (DDV) og GLU-student. Paolo H. Scarbocci:
Prosjektleder i Didaktisk digitalt verksted (DDV)/Universitetslektor i digitale medier - Lead Ambassador for Future Classroom Lab i Norge.
Forskningsområder
- Bruk av immersive teknologier som pedagogisk verktøy i skole og utdanning. Publiserte i mars 2021 en rapport om «Framtidsrettet og pedagogisk bruk av AR-teknologi i grunnskolen» sammen med Morten B. Njå.
- Data- og videospill som estetiske læringsopplevelser i skolen. Var sammen med Kulturtanken med å utvikle et rammeverk for formidling av dataspill i skolen. Det foreligger også en rapport som vil komme ut nå i mars 2022.
- Deltar et europeisk prosjekt – NOTELEB (No Teacher Educator Left Behind, 2020-2023) som skal bidra til å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse i høyere utdanning.
- Deltar i europeiske prosjekt – The STEAM Upgrade, hvor målet er å utvikle digitale ressurser gjennom STEAM Learning for pedagoger i barnehager og skoler.
- Har vært med å utvikle Språkløyper.
Tønes
Tønes er årets musikalske gjest under Nasjonal konferanse om lesing. Tønes er en av våre fremste visekunstnere og har vunnet en rekke priser.
Tønes heter egentlig Frank Tønnesen, kommer fra det lille stedet Sokndal i Rogaland og regnes som en av landets beste låtskrivere og tekstforfattere.
I låtene sine forteller han underfundige og humoristiske historier om små og store ting. Han har vunnet Prøysenprisen, Dialektprisen og 3 Spellemannspriser. Dette er en visekunstner verdt å få med seg!
Vil du ha med deg denne eksklusive konserten med en av Norges mest unike låtskrivere, må du melde deg på middagen under Nasjonal konferanse.
Foredrag og foredragsholdere - dag 2
Åpning av dag 2: Bruk av nyheter og barnelitteratur for å skape rom for kritisk tenking på mellomtrinnet
I foredraget vil Evy Jøsok og Ingvill Krogstad Svanes pakke ut begrepet kritisk tenking og diskutere hva det kan bety for lærere og elever på mellomtrinnet. De skal presentere og drøfte erfaringer i arbeidet med bruk av nyheter og barnelitteratur for å skape rom for kritisk tenking. Hvilke muligheter finnes, og hvilke utfordringer støter vi på?
Evy Jøsok er universitetslektor ved samfunnsfagsseksjonen på lærerutdanningen ved OsloMet. Hun har tidligere jobbet som lektor i undoms,- og videregående skole. Hun forsker hovedsaklig på samfunnsfagsdidaktikk i fagfeltet demokrati og medborgerskap, og kritisk tenking.
Ingvill Krogstad Svanes er førsteamanuensis ved norskseksjonen på lærerutdanningen ved OsloMet. Hun har tidligere jobbet som lærer på barnetrinnet og er lærebokforfatter. Hennes forskningsinteresser er innen lese- og skriveopplæring, samtaler i norskfaget og kritisk tenkning.
Bærekraft i litteraturundervisninga
I læreplanen i norsk står det at «elevane skal utvikle kunnskap om korleis tekstar framstiller natur, miljø og livsvilkår». Kva betyr dette i praksis? I dette foredraget gir doktorgradstudent Ingrid Hilmer døme på tekstar og tilnærmingar me kan bruke i litteraturundervisning om berekraftig utvikling på mellomtrinnet.
Ingrid Hilmer er stipendiat ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger.
Gruppesamtaler om tekst som rom for elevmedvirkning
Foredraget er knyttet til prosjektet Partnere i praksis, som er et samarbeid mellom UiS og Jærskolen. Skaftun presenterer idegrunnlaget for prosjektet, og noen erfaringer fra arbeidet i norskfaget. En sentral ide i Partners in Practice er å knytte elevmedvirkning til dialogisk deltakelse om ekte faglige problem. I norskfaget handler det om å se teksten som meningsfullt problem.
Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet en rekke artikler og bøker om litteratur, lesing og literacy i norske undervisningskontekster. I den senere tid har han forsket på arbeidet med digitalisering av skolen og tanketeknologier i videre forstand, ikke minst med muntlighetens plass i skolehverdagen. Litterære samtaler forstått som en engasjerende og produktiv arena for elevenes deltakelse i faglig praksis, har vært og er et sentralt interesseområde i Skaftuns forskning.
Elevmedvirkning i naturfag
Førsteamanuensis Arne Olav Nygard forteller fra forskningsprosjektet Partners in practice.
Arne Olav Nygard er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Han har skrevet en rekke artikler om literacy og tekstkultur i digitale medium. I den senere tiden har han vært tilknyttet forskingsprosjekt som handler om muntlighet i skolehverdagen.
Og hva tenker elevene?
Med den nye læreplanens vekt på elevengasjement og elevmedvirkning, kan det være et poeng å finne ut hvordan elevene selv opplever undervisningen. I dette foredraget vil doktorgradsstipendiat Ingeborg Marie Jensen bidra til innsikt i hvordan elever erfarer roller og aktiviteter knyttet til den faglige praksisen i matematikk, samfunnsfag, naturfag og norsk, og hvilke muligheter de opplever at de har for dialog og medvirkning i klasserommet.
Ingeborg Marie Jensen er doktorgradsstipendiat på Lesesenteret med prosjektet «Vilkår for dialog og elevdeltakelse i norskfaget». Målet med studien er å undersøke hvilket rom elever erfarer at de har for medvirkning og deltakelse, og hvordan problembasert dialogisk undervisning kan påvirke refleksjon, kreativitet og kritisk refleksjon hos elevene. Ingeborg Marie Jensen har master i Lesevitenskap og mangeårig erfaring som journalist.
Engasjerande tekstarbeid på mellomtrinnet, med støtte i Språkløyper
Språkløyper har ført til "høyere prioritering av arbeid med språk, lesing og skriving, bedre koordinering av arbeidet, og økt bevissthet og kompetanse blant ansatte i utdanningssektoren" står det i evalueringsrapporten frå NIFU. I dette innlegget vil Unni Fuglestad vise korleis arbeid med Språkløyper kan styrke samarbeidet i profesjonsfelleskapet om å vidareutvikle engasjerande undervisning.
Unni Fuglestad er universitetslektor og leiar for samfunnskontakt ved Lesesenteret, og har tidlegare arbeidd i ungdomsskule. Ho er prosjektleiar for Språkløyper, og har erfaring frå ei rekke utviklingssamarbeid, som språkkommunar, ungdomstrinn i utvikling og desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Som leiar for samfunnskontakt koordinerer ho Lesesenteret sitt samarbeid med skular, barnehagar og kommunar.
PIRLS 2021
Det er knyttet stor spenning til resultatene fra den store internasjonale undersøkelsen PIRLS 2021, der vi får kunnskap om hvordan det går med leseferdigheten til norske 10-åringer. Resultatene fra PIRLS 2021 blir lagt frem i desember 2022. I dette foredraget vil professor og prosjektleder for PIRLS i Norge, Åse Kari H. Wagner og førsteamanuensis Olaug Strand fortelle hva PIRLS er, hvilken kunnskap denne undersøkelsen gir om norske elevers lesing, og hvilken betydning resultatene fra tidligere PIRLS-runder kan ha for praksis.
Åse Kari H. Wagner er professor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret), Universitetet i Stavanger. Hun leder for tiden Norges deltakelse i PIRLS 2021, en internasjonal studie av 10-åringers leseferdigheter, med over 60 deltakende land. Wagner har ellers arbeidet med emner som spenner fra språkhistorie, språkkontakt og flerspråklighet – til tidlig språkutvikling, begynneropplæring og observasjon/testing (språk og lesing), og vært engasjert i en rekke forsknings- og utviklingsprosjekt.